4. CANDY CRUSH CALVINISME uit de serie de kabbelende 100

Ogen turen naar het scherm op zoek naar een opening om dit level alsnog te halen. Het mag niet nog meer levens kosten, want anders sta ik weer voor uren in de wachtstand. Of ik moet natuurlijk leuren bij mijn facebookvrienden om nieuwe levens te krijgen. ‘Yes, een onverwachte knal van zo’n gespikkelde bonbon, het veld ligt weer open.’ Nu is het een kwestie van uitspelen. ‘Shit, zo’n tijdbom over het hoofd gezien.’ Het treurige achtergrondmuziekje, dat ik meestal afzet, klinkt. Niet naar het volgende level. Herkent u dit, dan bent u met zekerheid een CandyCrush speler. Mocht u het idee hebben dat hier een vreemde taal wordt gesproken, dan hoort u niet tot de groep die zich heeft ingelaten met de Candy Crush Saga. Mogelijk dat u met dedain neerkijkt op al die leeghoofden die bezig zijn met drie op een rij en knallende snoepjes. Het zij zo.

Screenshot 2013-10-29 22.31.24

Een sigaret is verslavend, zeker weten. Drugs, werk, seks en alcohol zijn bewezen stoffen en/of activiteiten die als verslavend bestempeld kunnen worden. Ik ga u niet vermoeien met de definitie van verslaving, maar de essentie daarbij is dat jezelf of je omgeving last heeft van je verslavingsgedrag. Criminaliteit bij gokken of drugs geeft maatschappelijke problemen, roken geeft kanker en van drank is het duidelijk dat de drinkebroer en/of zijn omgeving in de problemen kan komen, de verslaving wordt manifest. Maar Candy-Crush Saga zou ook een verslavende werking hebben? Vind ik het leuk om op mijn beeldscherm allerlei knallen te zien? Word ik een gelukkiger mens als ik vele levels beter ben dan anderen in mijn facebookclubje? Het antwoord is nee. Hebben anderen last van mijn gedrag? Ik zorg immers nog voor geld op de plank middels werk, vervul mijn maatschappelijke rol als vader, echtgenoot en zoon. Zelfs van afkickverschijnselen is geen sprake als er niet gespeeld kan worden. Ik speel het sinds enkele maanden en toch voelt het verslavend. Wat is dat dan? Weet ik niets anders te doen? Ik kan een boek lezen, in de tuin werken of een taal leren. Candy Crush appelleert aan leegte en leegte mag niet bestaan. Je moet nuttig bezig zijn is mij ingeprent. Maar wat is nuttig? Candy Crush bijvoorbeeld, want ik ben liever een leeghoofd dan een calvinistische dwangneuroot. Dan doe ik maar mee met het leger van huisvrouwen voor wie Candy Crush een vervanger is voor hun dagelijkse portie sherry. Proost!

Eerder verschenen in de kabbelende 100

1. KNIPBEURT

2. PEURNO AAN DE MUUR

3. HET BRILLENPERSPECTIEF

Over sprakeloosid

Sprakeloos, en verhalen over die sprakeloosheid, maar ook verhalen die me sprakeloos doen staan. Kortom, over politiek, maatschappij, boeken, eigen verhalen en soms iets over mezelf. Maar verhaalt niet ieder geblogt woord over mezelf. Kortom, sprakeloos verhalen.
Dit bericht werd geplaatst in de kabbelende 100 en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op 4. CANDY CRUSH CALVINISME uit de serie de kabbelende 100

  1. Lia zegt:

    Ik word niet gelukkiger als ik een level beter speel dan een Candy Crush vriend. Maar ik word zeker wel gelukkig als er met veel geknal en spetterende snoepjes een level gehaald word!!
    Voor mij is/ was het zeker verslavend…. , stond ermee op en het laatste wat ik deed was mijn levens opspelen voor het slapen gaan. Heel erg!
    Ik heb trouwens gehoord dat men bezig is met de volgende 500 honderd levels…… misschien moet ik daar maar niet aan beginnen:-)
    Vincent, ik zal af en toe nog eens kijken hoe je vordert en je een leven sturen hoor:-)
    Groet Lia

  2. Marion zegt:

    whaaaaaaa ik voel me een heerlijke leeghoofd…het ccs virus zit onder mijn huid….lekker dom speulennnnnnnnnn…zal me worst wezen wat een ander ervan denkt haha…en die sherry ( of in mijn geval lekker biertje) drink ik er ook nog wel naast :p

  3. Pingback: 5. ARNHEMSE LUCHTEN uit de serie de kabbelende 100 | sprakeloosverhalen

  4. Pingback: 6. PIPPA DE HOND IS ZEN uit de serie de kabbelende 100 | sprakeloosverhalen

  5. Erna Alice zegt:

    ik vind het heerlijk om candy crush te spelen omdat het juist zo leeg is, leeghoofdig, ik hoef niet echt na te denken, mijn hersencelletjes laten zich gewillig vermaken….precies zoals Marion het hierboven ook verwoordt. Het is de simpelheid en de relatief korte duur van één enkel spelletje,
    het is leuk, het is verslavend inderdaad !

    – ps je mag me altijd om levens vragen hoor! –

  6. Pingback: 7. STILLEVEN uit de serie de kabbelende 100 | sprakeloosverhalen

  7. Pingback: 8.BITES VAN HUISELIJKHEID uit de serie de kabbelende 100 | sprakeloosverhalen

  8. level 29 zegt:

    hmm kan iemand me helpen met level 29???? please kom maar niet verder!!

  9. Pingback: 9. LEVEN DE HERFST uit de serie de kabbelende 100 | sprakeloosverhalen

  10. Pingback: 9. LEVE DE HERFST uit de serie de kabbelende 100 | sprakeloosverhalen

  11. Pingback: 10. HET PRIVAAT uit de serie de kabbelende 100 | sprakeloosverhalen

  12. Pingback: 14. BLIK OP ONEINDIG uit de serie de kabbelende 100 | sprakeloosverhalen

Geef een reactie

