1. KNIPBEURT uit de serie de kabbelende 100

Op mijn twaalfde had ik genoeg van de oude mannetjeskapper in ons dorp. De hormonen speelden op en mijn kapsel had een model nodig. Ik had ook de balen van de kabbelende conversatie. Mijn moeder kon de wens billijken, maar gaf te kennen dat ik dit maar met de kapper moest bespreken. Ik verzocht dus om een losse scheiding in het midden zoals dat hip was op dat moment. De vriendelijke kapper plukte eens aan zijn kin. Hij liep naar achteren en kwam terug met een gedateerd boek. Hij knipte mij met opperste concentratie, zijn tong tussen zijn lippen persend. Veelvuldig bestudeerde hij de aanwijzingen in het boek dat naast hem lag. Eenmaal thuis keek ik in de spiegel en ik wist zeker dat dit het laatste bezoek was geweest. Het volgende kappersbezoek kostte mijn ouders het dubbele bedrag, hun spaarzin ten spijt, want ik wilde bij een gewone kapper.

2013-10-16 12.36.13

Tegenwoordig kies ik de kapper zelf. De dichtstbijzijnde kapsalon kan op mijn klandizie rekenen. Soms ga ik wel eens vreemd als ik toevallig ergens langs kom waar geen afspraak noodzakelijk is. De ijdelheid die mij parten speelde als puber is verdwenen. Ik wacht op het moment dat ik tot de conclusie moet komen dat er slechts één model mogelijk is namelijk kort en zo gedekt mogelijk. Misschien is het al zover, maar de vriendelijke kapsters hebben me nog niet meewarig aangekeken als ik verzoek, kort van achteren en opzij, aan de voorkant iets langer en nonchalant laten springen. Ze zien er gelukkig nog steeds brood in. De conversatie is meestal een stuk levendiger dan bij de ouderwetse herenkapper. Dat komt natuurlijk dat er ook vrouwen komen. Die hebben ingewikkelde verhalen om hun haarwensen kenbaar te maken. Ze praten sowieso meer dan mannen. Hedenmiddag werd er tussen de kapsters en clientèle hevig gegrapt over schoonmoeders. Ik was getuige van een hilarische, maar zeer vileine conversatie zoals alleen vrouwen die kunnen voeren. Ik luisterde terwijl een vrouw van ongeveer veertig me knipte en me voorzag van de noodzakelijk aanvullende informatie over de schoonmoeders. Bij het afrekenen gaf ik mijn zegelkaartje. Iedere knipbeurt geeft recht op een zegel die nu verzilverd kon worden met een korting. Zolang de scheiding in het midden niet te breed wordt, blijf ik naar de gewone kapper komen. De oude mannetjeskapper bestaat niet meer, spaarzin middels een knipkaart wel en de vrouwenpraat? Die neem ik maar voor lief.

Over sprakeloosid

Sprakeloos, en verhalen over die sprakeloosheid, maar ook verhalen die me sprakeloos doen staan. Kortom, over politiek, maatschappij, boeken, eigen verhalen en soms iets over mezelf. Maar verhaalt niet ieder geblogt woord over mezelf. Kortom, sprakeloos verhalen.
Dit bericht werd geplaatst in de kabbelende 100 en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op 1. KNIPBEURT uit de serie de kabbelende 100

  1. Pingback: 2. PEURNO AAN DE MUUR uit de serie de kabbelende 100 | sprakeloosverhalen

  2. Sinds mijn voorhoofd steeds hoger wordt en de bovenkant van mijn haardos steeds dunner wordt blijf ik trots op mijn grijzende slapen.
    Toch houd ik het liever kort.
    Misschien dat ik daarom zo weinig in de spiegel (van een kapper) kijk?
    Kalende groet,

  3. Pingback: 3. HET BRILLENPERSPECTIEF uit de serie de kabbelende 100 | sprakeloosverhalen

  4. Pingback: 4. CANDY CRUSH CALVINISME uit de serie de kabbelende 100 | sprakeloosverhalen

  5. Pingback: 5. ARNHEMSE LUCHTEN uit de serie de kabbelende 100 | sprakeloosverhalen

  6. Pingback: 6. PIPPA DE HOND IS ZEN uit de serie de kabbelende 100 | sprakeloosverhalen

  7. Pingback: 7. STILLEVEN uit de serie de kabbelende 100 | sprakeloosverhalen

  8. Pingback: 8.BITES VAN HUISELIJKHEID uit de serie de kabbelende 100 | sprakeloosverhalen

  9. Pingback: 9. LEVEN DE HERFST uit de serie de kabbelende 100 | sprakeloosverhalen

  10. Pingback: 9. LEVE DE HERFST uit de serie de kabbelende 100 | sprakeloosverhalen

  11. Pingback: 10. HET PRIVAAT uit de serie de kabbelende 100 | sprakeloosverhalen

Geef een reactie

