14. BLIK OP ONEINDIG uit de serie de kabbelende 100

 

Waar kijk ik naar als ik niet geconcentreerd ben op het beeldscherm van de computer, dus niet zoals nu een blogje uittik, of het laatste nieuws bijhoud, twitterberichten bekijk, mijn facebookpagina afspeur of erger nog Candy Crush Saga speel? Dan kijk ik even van me af. Soms staat de deur naar de huiskamer open om niet helemaal te vereenzamen achter mijn computer en/of zo nodig mijn huishoudelijke taken in de gaten te houden en tussendoor voed ik natuurlijk ook nog op. Ik leun dan achterover op mijn IKEA-bureaustoel en kijk de huiskamer in. Ik zie dan van alles, vertrouwde bekende zaken, zonder ze bewust te zien. Ik constateer dat de tafel opgeruimd is en dat er verse bloemen staan. In de verte wordt de bank bezet door iemand die leest en niet achter de computer zit. Ik zie van alles en toch kun je stellen dat mijn blik op oneindig staat.

 

 2014-01-04 17.10.51

 

Een raar begrijp dat oneindige. Aan de ene kant is dat iets onvoorstelbaar, tegelijkertijd is het niets, omdat we er geen voorstelling van hebben. Voor een wiskundige uiteenzetting van oneindig ben ik ongeschikt, dus daar waag ik me niet aan.

 

Waar denk ik dan aan bij het oneindige? Dat kan van alles zijn, maar meestal zijn dat banale zaken. Zal ik opstaan om koffie te zetten, of wacht ik totdat er leven komt vanuit de huiskamer en laat ik me bedienen? Op andere momenten luister ik mee met het aanbod van de tv. Meestal stemt me dat niet vrolijk, maar soms is dat reden om iets te ‘googelen’ of toch maar van mijn stoel te komen om mee te kijken. Op andere momenten hoor ik het tikken van hondenagels op de houten vloer. Er komt beweging in onze Pippa. Zal ze gewoon van de ene bank naar de andere bank gaan, of komt ze de baas even gezelschap houden, daar waartoe ze eigenlijk op Aarde is. ’s Avonds later is er ook wel eens louter vermoeidheid, de veroorzaker van een calvinistisch schuldgevoel waarom ik überhaupt achter de computer zit en niet in de tuin werk, de was doe of erger nog, in de sportschool rondhang. Al deze zaken komen langs als ik mijn blik op oneindig heb. Op dit moment zorgt die blik voor een kabbelend blogje. Eigenlijk kun je stellen dat oneindig ver, eigenlijk heel dichtbij kan zijn. Dat is een mooie levensles voor een nieuw jaar vol ambities.

 

Over sprakeloosid

Sprakeloos, en verhalen over die sprakeloosheid, maar ook verhalen die me sprakeloos doen staan. Kortom, over politiek, maatschappij, boeken, eigen verhalen en soms iets over mezelf. Maar verhaalt niet ieder geblogt woord over mezelf. Kortom, sprakeloos verhalen.
Dit bericht werd geplaatst in de kabbelende 100 en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op 14. BLIK OP ONEINDIG uit de serie de kabbelende 100

  1. Apiedapie zegt:

    Oneindig ver is heel dichtbij jezelf. Zou iedereen veel vaker moeten doen, dan kwam het goed.

  2. sprakeloosid zegt:

    Dat is het mooie van schrijven, je start een kabbelend blogje en vlak voor de laatste zinnen bedenk je ineens een oneindige diepgang 😉

  3. Marion Onstenk zegt:

    grinnik…ik zit hier ook oneindig te zijn op “mijn” ikeastoel, in de ene hand een komkommertje met filet american…..bevalt me beslist heeeeel erg goed

Geef een reactie

