Een week later, op het Schaverensepad

De titel suggereert dat we vorige week ook al op het Schaverensepad zijn geweest. Niets is minder waar. Vorige week liepen we rond Duiven en Loo op sommige plekken tot aan de knieën in de sneeuw, hadden we een dikke trui en de handschoenen aan en konden we niet zonder winterjas. Een week later was een fijne wandeljas ruim voldoende en een deel van de wandeling kon de rits open. Het kan verkeren zei een groot Nederlands literator een paar eeuwen terug al. En de wandeling verkeerde inderdaad in een lenteachtige sfeer. Waarom ik met deze opening niet gewoon met onderstaande foto van honderden krokussen ben begonnen weet ik niet. Misschien wel omdat ik diep onder de indruk was van het kolos van deze koe-achtige verschijning. Wat een pracht beest, zomaar in een weiland op het Schaverensepad in Emst.

Vandaag is mijn klompenpadseizoen officieel geopend, hoewel dit al de derde wandeling van het jaar is. Ik heb besloten dat het vanaf 20 februari 2020 niet meer gaat vriezen of sneeuwen en dat de dagtemperatuur tot dik in de herfst niet onder de 10 graden Celsius komt te liggen. Voldoende regen voor het grondwaterpeil in het algemeen en voor de boeren in het bijzonder. Bij voorkeur in de avond en nacht. Dit weertype nodigt uit tot gezonde wandeling in een rustige omgeving. In ieder geval geen probleem voor het Coronagevaar. Vandaag was het in ieder geval heel rustig.

Goed weer en rust dus op de goed begaanbare zandwegen in het buitengebied van Emst in de gemeente Epe. Een afwisselende wandeling met voldoende afleiding in boerderijen, oud en nieuw, en door kleine stukken bos die doen vermoeden dat de Veluwe niet ver weg is. En voor de topografisch onderlegden van mijn lezerspubliek is dat ook een feit.

Ik ga uit van een gemiddelde van één wandeling per week in 2021, hier en daar een dubbeling misschien om vrienden en bekenden wegwijs te maken in het klompenpad gebeuren. Dat betekent dat ik aan het einde van het jaar tegen de 100 klompenpaden heb gelopen. Het Schaverensepad kan ik in ieder geval afstrepen.

Voor meer foto’s verwijs ik naar mijn Instagramaccount titiissprakeloos

Een gedachte over “Een week later, op het Schaverensepad

  1. Pingback: Morgenstond en een beetje BBB op het Loobrinkerpad | sprakeloosverhalen

Plaats een reactie