Tot wasdom komen op het Wiseperpad

In mijn leven heb ik al meerdere arboretums bewandeld. Nu is het woord niet allerdaags, maar het behoeft voor de gemiddelde volger van mijn klompenpaden geen nadere uitleg. Het Wiseperpad had ook weer zo’n arboretum op de route. Het is aangelegd in opdracht van graaf Paul van Limburg-Stirum. Maar nieuw voor mij was het pinetum. Ik had er nooit van gehoord en ben benieuwd of dit ooit in mijn actieve vocabulair opgenomen gaat worden. Voor de goede orde, een pinetum is een arboretum van naaldbomen. En het pinetum kreeg je er, dank zij de genoemde graaf zomaar bij op het Wiseperpad.

Het pinetum

Voor degenen die veel geschiedenis en politieke belangstelling hebben, zullen net als ik, de naam Van Limburg Stirum regelmatig tegenkomen. Het moeten volgens mij grote jongens zijn geweest en al eeuwenlang. Ik laat het meestal maar van me afglijden. Bij deze alvast sorry voor de nazaten die dit lezen. Maar vanaf nu zal deze grote naam bij mij verbonden zijn aan het landgoed IJsselvliedt alwaar deze nazaat tot 1948 gehuisvest was. Dit landgoed met zijn lanen is ook weer een prachtig onderdeel van het klompenpad. En over klompenpaden gesproken, op dat gebied kan ik ook een hele grote worden. Dit was mijn 75e en dus weer een jubileum. Op naar de honderd.

Voor meer foto’s zie ook Instagram titiissprakeloos

Plaats een reactie