Begrip, van de dag (107) Kinderombudsman

 

 

KINDEROMBUDSMAN

 

De Kinderombudsman, ik kan er niet om heen en dat wil ik ook niet. Dus het begrip van de dag is geboren. De nieuwbakken Nationale Ombudsman, Reinier van Zutphen, zo leer ik uit de media wil de Kinderombudsman niet langer in zijn team. Een golf van protest en een heuse petitie om Marc Dullaert te laten aanblijven zijn het gevolg. Ik lees in de Volkskrant dat de voorganger van Van Zutphen, Alex Brenninkmeijer, door de Kamer te activistisch zou zijn. Dat is raar denk ik dan, is dat niet een beetje ingebakken bij de rol van Ombudsman. Marc Dullaert is van de school van Brenninkmeijer, dus dat lijkt me goed. Zo vinden inmiddels ook 17.000 ondertekenaars van de petitie.

Verder lees ik in de Trouw de volgende argumentatie: ‘Van Zutphen wil dat die (Eigen noot: de nieuwe Kinderombudsman) aansluit bij ontwikkelingen binnen de maatschappij en de overheid en heeft ‘na rijp beraad’ besloten ‘om de ruimte te benutten die de wet mij biedt om mijn eigen team samen te stellen’. Als ik dit lees, in combinatie met de teneur in de Volkskrant, gaan mij de haren recht overeind staan. Het lijkt wel of Van Zutphen is uitgekozen vanuit overheidswegen om als een slager het eigen vlees te keuren, dus vooral niet kritisch te zijn. Van Zutphen is dus de man om de stromannen te gaan aanstellen, juist in deze tijd!

Hoezo aansluiten bij de ontwikkelingen van deze tijd? Je moet ze kritisch volgen en de vinger op de zere plek leggen als dat nodig is. En als die zere plek een structurele weeffout is of zelfs voortkomend uit politiek onbenul dan zijn de Marc Dullaerts heel hard nodig. Ik doel daarbij op de dreigende mislukking van de overdracht van jeugdzorg naar de gemeentes. Als de Nationale Ombudsman en in zijn kielzog de Kinderombudsman verworden tot passief klapvee voor overheidsbeleid, ook als dat slecht wordt uitgevoerd, dan is het instituut geen knip voor de neus waard. Van Zutphen is dan geen Nationale Ombudsman, maar de Nationale MaskeringsJoker. En die hebben we absoluut niet nodig, van dat soort types hebben we er genoeg. Ongeacht of Dullaert zijn werk nu wel of niet goed heeft gedaan, ik kan er niet over oordelen, maar de achterliggende argumentatie om hem weg te sturen is misselijkmakend slecht.

 

Ik zou zeggen, ondertekenen!!!!

2 gedachtes over “Begrip, van de dag (107) Kinderombudsman

Plaats een reactie