De vaders

20170813_112743

Vandaag spelen de vaders een belangrijke rol in mijn Portugal vakantie-avonturen. Het zijn respectievelijk mijn vader en mijn schoonvader. Ze zijn nog nooit in Portugal geweest al zouden ze dat best hebben gewild. Ieder om een eigen moverende redenen. Vandaag zijn ze ongewild toch een beetje mee op vakantie. Het zit namelijk een beetje tegen sinds gisterenochtend. Een licht zeurende ontstekingspijn ter hoogte van mijn laatste verstandskies is gaan opspelen. Zo ernstig dat ik tandartsen al heb opgezocht in Mértola waar we gisterochtend waren. Nu heb ik het al niet op met tandartsen, laat staan Portugese tandartsen op zaterdagochtend. Eerst maar naar de farmácia  om te kijken of er iets tegen gengevite is. Een pijntje versterkt je Portugese vocabulaire ongewild. Dat dan weer wel. Een drankje en pillen tegen de pijn, ontstekingsremmend en om te desinfecteren. We gaan het proberen en toch onze weg vervolgen. Drie maal daags spoelen en drie maal daags 400 mg. ibubrofen. Ik probeer zo zen mogelijk te zijn, maar echt lekker vind ik het niet.

20170813_125624

Op dit moment kom ik bij de vaders. Mijn vader placht op ernstige momenten en bij niet welgevallige boodschappen nog wel eens te zeggen. “Mooie woorden zijn niet waar en ware woorden zijn niet mooi.” In de hole frases van de sociale media kan ik een fantastisch epos houden over hoe leuk het allemaal is. Maar toch, het voelt echt een fractie  minder leuk. Ik ga er niet om heen draaien. Zoals gezegd, het zit een beetje tegen. En daar komt mijn schoonvader om de hoek zeilen met één van zijn oneliners. “Het leven is hard en de muur geeft ook niet mee.” Ik weet niet wat het is met die tachtigplussers, maar ik moest er vandaag aan denken. Ik heb onwillekeurig de ‘down-to-earth waarheden toch meegenomen in mijn bagage. Terwijl ik zo zen mogelijk probeer te blijven.

20170813_181428

We hebben wederom een fijn hotel even buiten Santigo de Cacém. Nu heeft deze stad niet zo heel veel te bieden, maar een boekje lezen of een beetje op ons terrasje met een fijn uitzicht op de tuin in zelfmedelijden wentelen kan altijd nog. Ook zijn we vandaag nog even naar de kust geweest, in de geboortestad van Vasco da Gama. Dit was in Sines. Met een omweg in een levendig plattelandsdorp, Melides wat gegeten. Dus we doen ons best. Wat de werking van het drankje is, weet ik nog niet. De ibobrufen werkt ongeveer 6 uur. Ik werd vanochtend te vroeg wakker en moest al richting vier per dag als ik niet uitkijk. Nu probeer ik met uitstelgedrag weer in het reine te komen met de gebruiksaanwijzing. O ja, je mag ook geen alcohol drinken. Daar zijn ze weer de vaders met hun muren en mooie woorden. Terwijl de licht bejaarde matrone van het hotel haar net zo belegen, maar kwieke man roept die in de pannen roert voor ons, stel ik het medicatiegebruik nog even uit. Voor de zekerheid zoek ik nog naar het woord maag in het Portugees. Je weet maar nooit of ik binnenkort nog algo para dor de estômago (iets tegen maagpijn nodig heb. Ik mag de deuren en de mooie of ware woorden nimmer uitsluiten.

20170813_185358

 

Over sprakeloosid

Sprakeloos, en verhalen over die sprakeloosheid, maar ook verhalen die me sprakeloos doen staan. Kortom, over politiek, maatschappij, boeken, eigen verhalen en soms iets over mezelf. Maar verhaalt niet ieder geblogt woord over mezelf. Kortom, sprakeloos verhalen.
Dit bericht werd geplaatst in Actueel Sprakeloos en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op De vaders

  1. Rob Alberts zegt:

    Sterkte!

    Bemoedigende groet,

  2. sprakeloosid zegt:

    Ok ga er van uit het te overleven met dank aan de alchemie

Geef een reactie

