Opruimchinees

zonietik

Het zit tegen het randje vandaag. Ik heb het dan over de temperatuur. Hoewel we vorig jaar in het uiterste Noorden van Portugal ook tegen de veertig graden aanzaten, voelt het anders. Het is plasjesweer. Even buiten lopen en het klotst onder je oksels, loopt als een fontein over je rug en je hebt permanent een plakbips. Het moet maar even plastisch, dan is het duidelijk. Ik weet niet waarom de zon in het Noorden van Portugal je opdroogt en hier niet. Plasjesweer dus en de flesjes water zijn niet aan te slepen.

20170810_205122

Buiten dat we weer een prachtige locatie hebben aangedaan, Mértola deze keer, wil ik het niet zo zeer hebben over de historische bezienswaardigheden, de blauwe luchten en de vakantiekiekjes in het algemeen die heppiedepeppie maken. Voor uw informatie, de eerste stedelijke trekjes dateren al van de vijfde eeuw na Christus, of eigenlijk al eerder met de Feniciërs en Romeinen. Toen Allah definitief zijn intrede deed, was het Iberische Schiereiland al snel aan de beurt. Resten van islamitische beschaving zijn onlangs opgegraven. Vanaf 1238 heeft het christendom definitief de Portugezen in de greep. Dit alles is terug te vinden op een vierkante kilometer Mértola. Een voordeel dat al deze groepen mensen hadden op een eenvoudige Kaaskoptoerist is dat de opwarming van de Aarde nog niet bestond, want heuvel op in bijna veertig graden is een dingetje. Maar zoals gezegd, een ander opvallend Portugees fenomeen wilde ik even kwijt.

20170811_112636

In Nederland heb je de afhaalchinees, hoewel de populariteit tanende is. In Portugal heeft ieder zichzelf respecterende gemeenschap zijn eigen Opruimchinees. Soms met dezelfde namen als onze afhaalchinezen bijvoorbeeld Lotus of Peking. Anderen opruimchinezen hebben een meer geïntegreerde naam zoals Casa da Fámilia. En dat is een naam die recht doet aan wat ze zijn, die opruimchinezen. Ze verkopen alles voor de familie. Wat bij ons de Action of voorheen de Xenos is, hebben hier de opruimchinezen vrij spel in het verkopen van troep. In nauwe gangetjes is er het veelvoudige te krijgen van een volwaardige Action. Papierbenodigdheden, houtskool, huishoudelijke artikelen, zeep, toiletartikelen, kleding, badhanddoeken, naaispullen, Mariabeelden, toeristische snuisterijen. U noemt het maar en de kans is groot dat als ik een bestelling van u doorkrijg, ik het morgen kan halen. En is het niet in Mértola, dan vast in de volgende plaats die we aan gaan doen. En om de prijs hoef je het niet te laten.

20170811_175401

Ik zat al te zeuren over het weer, maar ik moest vandaag een zonnebril. Gezien het feit dat ik voor mijn tweede al een brilletje moest, heb ik niets met brillen. Ook niet met stoere zonnebrillen. Ik vind ze niet mooi, niet stoer en ik wil er eigenlijk al helemaal geen geld aan uitgeven. Maar de hoeveelheid daglicht werd me na vele dagen zon toch te veel. Voor €3,50 een spacy-exemplaar gekocht. Het voordeel met zo’n ding is dat ik in Lissabon volgende week niet door iedere straatverkoper een real Rayban krijg aangesmeerd. Ik heb inmiddels al een echte van de opruimchinees.

Over sprakeloosid

Sprakeloos, en verhalen over die sprakeloosheid, maar ook verhalen die me sprakeloos doen staan. Kortom, over politiek, maatschappij, boeken, eigen verhalen en soms iets over mezelf. Maar verhaalt niet ieder geblogt woord over mezelf. Kortom, sprakeloos verhalen.
Dit bericht werd geplaatst in Actueel Sprakeloos en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Opruimchinees

  1. Theo Douma zegt:

    Als ex.Portugees lees ik altijd je stukjes .Leuk om te zien dat je ., net zoals vorig jaar opnieuw voor dat prachtige land hebt gekozen.

  2. Rob Alberts zegt:

    Een prachtwoord: opruimchinees

    Regenachtige groet,

Geef een reactie

