Een persoonlijke tocht door stemmig Nederland…..nog 31 dagen te gaan

veertig-9

OPEN BRIEF AAN LODEWIJK ASSCHER

 

Geachte heer Asscher,

Volgens de fatsoensnormen had ik u moeten aanspreken met Zijne Excellentie, maar dat is nog maar een paar weken. We houden gemakshalve maar geen rekening met de schier onmogelijke taak om een degelijk kabinet in elkaar te timmeren na 15 maart. Ik denk dat we het daar volledig met elkaar eens zullen zijn. En premier Asscher zal er niet komen. En mocht het wonder geschieden dan zal ik als een van de eersten u feliciteren en in kapitalen het briefhoofd voorzien van Zijne Excellentie. Via deze open brief spreek ik u aan als (hoofd) initiatiefnemer van ‘Wij zijn Nederland’.

Laat ik voorop stellen dat ik de PvdA een warm hart toedraag in principe. Het venijn zit in de laatste woorden natuurlijk. Als voormalig lid van de PvdA heb ik al meerdere verkiezingen een haat-liefde verhouding met de PvdA. Voor de goede orde, ik blijf mezelf wel als sociaaldemocraat beschouwen. Bij de laatste verkiezingen heb ik mezelf aangemeld als potentieel Tweede Kamerlid via een ludieke sollicitatiebrief. Ik ben het niet geworden, want niet genoeg kilometers gemaakt langs de deuren, geen eelt op mijn kont van het vergaderen en misschien ook wel niet de juiste kwaliteiten. Ik kon met de afwijzingen heel goed leven en vol enthousiasme heb ik andermaal voor de PvdA gestemd. Dit was op inhoud, maar ook op stategische gronden. Het heeft geen windeieren gelegd gezien de verkiezingsuitslag.

Bijna vijf jaar later zit ik weer voor dezelfde opgave en ik zal u heel eerlijk zeggen, er moet wel heel veel gebeuren wil ik andermaal in het stemhokje met mijn verstand PvdA gaan stemmen. Met het hart lukt het in ieder geval niet meer. Juist de advertentie in de Volkskrant, die ik als sociaaldemocraat ook al niet meer lees, dwong mij nog een keer kritisch naar de PvdA te kijken. En uiteraard onderschrijf ik het manifest met hart en ziel. Maar hoe geloofwaardig is de onderschrijving door de PvdA na deelname aan dit kabinet? Hoe kan de PvdA zich op enigerlei wijze zo profileren door vijf jaar lang de ondersteuner te zijn van de VVD, het onbetaalde propagandamaatje voor een populistische en visieloze premier? Ik trap er niet meer in.

Uiteraard heeft u vijf jaar lang heel hard gewerkt met uw partijgenoten in het kabinet en het parlement. Ik twijfel daar geen moment aan. Maar als dan het uiteindelijke resultaat is dat er hier en daar wat accentverschillen gelegd kunnen worden dan is de opbrengst erg pover. En natuurlijk zult u aan kunnen dragen welke bijdrage de PvdA heeft geleverd, maar gelooft u nu echt dat als de PvdA niet had geregeerd, Nederland nu echt zo veel slechter was geworden? Zonder iedere bewindsman of vrouw tegen mijn sociaaldemocratische meetlat te leggen, zijn er voor mij wel een paar te noemen. Ik hoef u maar in herinnering te geven de ontmoeting tussen staatssecretaris van Rijn en zijn vader. De economisering van de zorg, een paradepaardje van uw coalitiepartner, is geen glorieus hoofdstuk van dit kabinet en dus de PvdA. Collega Klaver, de PVV en de SP maken goede sier met het fletse profiel van de PvdA op dit hoofdstuk. Mevrouw Kleinsma en u hebben het sociaaldemocratische profiel op sociale zaken ook niet waar kunnen maken. Daarnaast msschien wel de meest gelouwerde minister in de kabinet, Jeroen Dijsselbloem, heeft de sociaaldemocratische traditie van het leveren van uitstekende ministers van Financiën door de PvdA met verve waargemaakt. Maar houdt sociaaldemocratie dan op buiten onze landsgrenzen, zijn de Griekse bakker en fabrieksarbeider dan geen rechthebbende op een stukje van de wereld? Goed, zij zijn geen Nederland en vallen blijkbaar buiten de doelgroep van het manifest.

Ongetwijfeld was u met uw collega’s gebonden aan het regeerakkoord en nam u de verantwoordelijkheid om Nederland door een moeilijke tijd te loodsen zo serieus, dat er een bepaalde beroepsdeformatie ging optreden. Heel begrijpelijk, maar hadden dan de Tweedekamerleden van de PvdA u en de uwen niet meer moeten corrigeren en de sociaaldemocratische vergezichten niet moeten voorhouden? Ik heb het niet gehoord, of in ieder geval te weinig of te slap. Met de kennis van nu ben ik heel blij dat ik niet in aanmerking ben gekomen om op de lijst van de verkiezingen in 2012 te staan. Ik vraag me oprecht af of ik dan nog naar mezelf had kunnen kijken in de spiegel. Met nadruk zeg ik dat ik niet de PvdA de schuld heeft van alles wat fout is in de Nederlandse samenleving. Ze hadden wel het verschil kunnen maken de afgelopen jaren en hebben dat veel te weinig gedaan.

WIJ ZIJN NEDERLAND, het manifest ondersteun ik van harte. Ook ik heb genoeg van het geschreeuw, het gebrek aan respect voor elkaar en de goedkope praatjes. Populistische oplossingen bestaan niet, dus inderdaad ik ben ook Nederland en met mij de Groninger, de Zeeuw, de Limburger en de Rotterdammer en ja, zelfs de grachtengordel, hoewel die naast de populisten wel heel nadrukkelijk Nederland de maat neemt. Ik overweeg het manifest te ondertekenen, maar ben als sociaaldemocraat wel heel hard op zoek naar een alternatief voor de PvdA. Dat is niet eenvoudig, sterker nog: het is er niet in Nederland. Maar op dit moment sta ik op het standpunt, liever een alternatief dan een onzichtbare fletse PvdA. Misschien gaat het nog veranderen?

Met respect en stille hoop dat ik u na 15 maart als Zijne Excellentie mag feliciteren, groet ik u.

SPRAKELOOS, blogger

Over sprakeloosid

Sprakeloos, en verhalen over die sprakeloosheid, maar ook verhalen die me sprakeloos doen staan. Kortom, over politiek, maatschappij, boeken, eigen verhalen en soms iets over mezelf. Maar verhaalt niet ieder geblogt woord over mezelf. Kortom, sprakeloos verhalen.
Dit bericht werd geplaatst in Actueel Sprakeloos en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Een persoonlijke tocht door stemmig Nederland…..nog 31 dagen te gaan

  1. Rob Alberts zegt:

    Ik kijk toch liever uit naar een andere Excellentie.

    Democratische groet,

Geef een reactie

