DENK geïntegreerd

Eigenlijk had ik er helemaal geen zin in. Nadenken over een stuk in de Trouw van vrijdag 7 oktober jl. Het ging over de opbouw van de partij DENK. Alleen de naam is al ongelooflijk pretentieus. Denkend aan DENK, en nu komt er automatisch de neiging om Henri Marsman aan te halen, maar dat is te kaaskopperig, dus dat doe ik maar niet. Ik zie vooral een paar hele pedanterige mannetjes, welbespraakt weliswaar, maar ze hebben schijt aan de kunst der argumentatieleer, maar claimen een aanzienlijk deel van de Turks denk 3.jpgNederlandse kiezers voor zich te kunnen winnen. Ja, en natuurlijk Silvana Simons is het uithangbord voor weer andere delen van de ontevreden allochtone kiezers. Het woord allochtoon mag ook niet meer, maar zo lang er geen nadrukkelijk verbod is, kies ik voor duidelijkheid. Silvana Simons dus, ik ga niet meedoen in het bashen van deze vrouw, dat is me te gratuit. Echter het lukt me ook niet om iets positiefs over haar te melden.

Het stuk in de Trouw, 24 uur sudderen mijn gedachten en ik kom tot de conclusie dat DENK een uitermate geïntegreerd bestanddeel vormt van onze samenleving. En dat wil ik wel even met jullie delen.

Allereerst lees ik dat er bewondering is voor de methode van Geert Wilders’ PVV. Zeggen waar het op staat wordt gewaardeerd. Een DENK-aanhanger zegt wel: ,,We zijn de tegenhanger van de PVV.” Ik durf dat te betwijfelen. DENK vist echter net als de PVV in de grote chagrijnige electorale vijver van het Nederlandse ongenoegen. Waarschijnlijk vissen ze op andere vissen, maar toch. De oproep van Mark Rutte om meer te lachen ten spijt, ze delen in ons hedendaagse ongenoegen. Inburgeringspuntje voor DENK.

Mijn geverifieerde feitenkennis over de structuur van de partij is te beperkt. Ze bouwen aan een partijstructuur en dat spreekt in hun voordeel. Dit riekt naar democratie. Maar denk 2.jpgmet de kennis van nu en het zware vermoeden dat mijnheer Erdogan een vinger in de pap heeft, al dan niet via getrouwe vazallen die in Nederland wonen, is zwaar dubieus. Het spreekt natuurlijk boekdelen dat de splitsing van de kamerleden Öztürk en Kuzu gebeurde toen er kritische vragen werden gesteld over de (buitenlandse) financiering van Nederlands Turkse instelling. Op zich is dit kwalijk, maar ze krijgen er weer een inburgeringspuntje bij omdat zodra er een scheet dwars zit, richt men een one-issue partij op. Typisch hedendaags Nederlands waar de polderpolitiek echt definitief op zijn retour is. Geen bruggen bouwen meer, maar verdere polarisering. Lekker niet verder kijken dan je neus lang is typeert de gemiddelde Nederlandse politicus, maar ook de kiezer.

Als derde punt stip ik aan de geluiden van de DENK-bijeenkomst die wel heel nadrukkelijk de totale integratie inluiden. Heel populistisch wordt beweerd dat DENK ook 20 tot 30% aanhang heeft onder de ‘oer-Hollandse’ kiezer. Buiten het feit dat ik geen bespiegeling wil houden over wat nu oer-Hollands is in hun optiek. Ik zou wel eens kunnen roeren in louter discriminatiepraktijken. Wie is die oer-Hollander? Man? Middelbare leeftijd? Stampotminnend? Xenofoob? Ik zeg er maar niets over. Maar in de gelederen van DENK wordt geopperd om de ‘boeren’ in de denk-1Achterhoek te hervormen. Die hebben immers nog nooit een allochtoon gezien. En hebbes, het volgende integratiepuntje mag ik toekennen. De grachtengordel spreekt, de grachtengordel van niet oer-Hollandse komaf weliswaar, maar toch. In Doetinchem hebben ze nog nooit een allochtoon gezien. Ik zal niet ontkennen dat de concentraties niet oer-Hollandse medelanders in bijvoorbeeld Doetinchem minder is dan in Amsterdam of Den Haag. Maar misschien hoor je ze daar wat minder, omdat ze een deel van mentaliteit van de oosterling hebben meegekregen. Niet de grote bek en het belerende vingertje? Gewoon hun ding doen in de maatschappij waar ze geboren en opgegroeid zijn? Ik weet het niet zeker, hoor. Desalniettemin een sterk staaltje van het incorporeren van de hedendaagse Randstedelijke Nederlandse mentaliteit.

DENK is dus cum laude geslaagd voor hun Nederlands burgerschap, niets staat het uitdragen van hun beperkte boodschap meer in de weg. Populisme, wegkijken, Randstedelijke bevoogding en ontkenning dat 80% nog gewoon oer-Hollands is. We zullen het wel zien in maart 2017. Het politieke landschap zal met DENK gekleurder kunnen worden, niet constructiever.

Over sprakeloosid

Sprakeloos, en verhalen over die sprakeloosheid, maar ook verhalen die me sprakeloos doen staan. Kortom, over politiek, maatschappij, boeken, eigen verhalen en soms iets over mezelf. Maar verhaalt niet ieder geblogt woord over mezelf. Kortom, sprakeloos verhalen.
Dit bericht werd geplaatst in Actueel Sprakeloos en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op DENK geïntegreerd

  1. sprakeloosid zegt:

    Als iemand een link naar het artikel van 7 oktober heeft houd ik me aanbevolen. BvD

  2. Marlen zegt:

    IK val ook onder de noemer allochtoon ( hoewel ik ook voor een groot deel Nederlandse voorouders heb. ) Zijn we niet allemaal allochtonen voor dit deel van de aarde. Ook de eerste en nu genoemde ” oerhollandse” mensen die dit stuk land kwamen bevolken hebben daarbij hun voorgangers verjaagd/uitgemoord of zich deels met hen geassimileeerd en horen dus van origine niet hier thuis. De mens heeft altijd getrokken en de laatste jaren zie je dat er een nieuwe trek is. De mensen die hier wonen kunnen, als er niet teveel nieuwe bij komen, iets moois opbouwen of wat er is vernietigen door elkaar te bevechten. De nieuwe trek van voormalige moslims baart mij wel zorgen want brengt de gedachten aan de duizenden jaren durende strijd tussen moslims en Christenen in mijn gedachten. Dat maakt Denk ook een partij, die je in de gaten moet houden indien steeds meer moslims binnen trekken. Dat is geen discriminatie maar rekening houden met de geschiedenis, die de neiging heeft zich te herhalen. Onze politici lijken de ogen te sluiten voor dit reeële gevaar.

    Echter de schrijver zegt over bijvoorbeeld Doerinchem, dat die allochtonenvrij zou zijn, dus zonder mensen met buitenlandse ouders, wat natuurlijk niet zo is. Die opmerkingen geven mij een vieze smaak in de mond. Net of je niet praat over mensen, maar over ongedierte. Deze schrijver moet het boek ” de roofstaat ” lezen en zijn geschiedenis doorspitten voordat hij wijken benoemd als allochtoonvrij. Veel van die ” allochtonen” hebben, door de vroege Nederlandse geschiedenis, al alle rechten verworven om hier te zijn. Mogelijk zullen de afstammelingen van de huidige zogenaamde autochtonen samen met de zogenaamde allochtonen weg moeten trekken als de natuur dit deel van de wereld weer als zee opeist of als er een oorlog uitbreekt. De mensen die zoveel kwaad doen in het onderling discrimineren vergeten dit voor het gemak.
    Dit verhaal kan zo in de tijd van de Kluk Kluk Kan zijn geschreven, zo vol racistische kenmerken. Ik ben ook bang voor wat Denk zou kunnen voorstaan en ik vind het jammer dat Sylvana zich bij hen heeft gevoegd en ik hoop dat er een andere partij ontgaat waar ieder Nederlander zich door vertegenwoordigd voelt.

    • sprakeloosid zegt:

      Even voor de duidelijkheid, ik haal Denk aan, althans het artikel in de Trouw. gaarne hoor ik waar de schrijver zich racistisch uit zou laten. Ik ken Doetinchem heel goed, en weet dat Turken en Marokkanen van Achterhoekse komaf zijn hetgeen ik hogelijk kan waarderen.

  3. Rob Alberts zegt:

    Ik houd het voorlopig op mijn eigen partij ….

    Vriendelijke groet,

Geef een reactie

