Begrip, van de dag (200) Volwassen gedrag

 

20160708_222225

 

VOLWASSEN GEDRAG

 

Nog een paar uur en ik ben vader van louter volwassen kinderen. Mijn jongste wordt 18 jaar. Toen het nog zo’n hanteerbaar kereltje was, die over je heen kroop, op je rug danste of met een soepele zwaai op je nek te zetten was, waarschuwde ik hem al. Of beter gezegd hij moest een belofte doen, namelijk nooit groot te worden. Hij beloofde het plechtig terwijl we verder stoeiden. Hij heeft zich er niet aan gehouden. Slechts luttele centimeters kleiner dan ik en gelukkig tientallen kilo’s lichter is ie toch 18 aan het worden. Hij is bezig zijn appel- en worteltaart te bakken voor morgen. Zijn meissie is al gearriveerd om er om 12 uur bij te zijn. Officieel is hij straks volwassen.

Natuurlijk blijven het je eigen kleine purken, zeker zolang ze nog thuis wonen. Misschien dat het anders wordt als ze echt uitvliegen en je ze niet dagelijks meer mee maak. Zo lijkt het me best treurig als je moet toezien dat je zoon van vijftig, te dik en al heel behoorlijk grijs is. Ook die is ooit een kleine purk geweest, maar ik mag aannemen dat mijn ouders in mij de volwassen kerel zien en niet meer dat kleine ventje van vroeger. Volwassen worden is trouwens een heel raar fenomeen. Ik was altijd in de veronderstelling, naïef als ik was, dat volwassen gedrag vooral het uitblijven van kinderachtig gedrag zou zijn. Ik kon niet wachten om 18 te worden. Niet om mijn rijbewijs te halen of om naar dubieuze films te mogen. 18 worden betekende vooral niet meer omgeven te zijn door kinderachtigheid.

We zijn nu 32 jaar verder, maar al in de eerste jaren van volwassenheid of wat er voor door moet gaan, wist ik het al wel. Kinderachtigheid is nog alom vertegenwoordigd, ook in mijn zogenaamde volwassen leven. Misschien kun je zelfs stellen dat het niet minder is geworden. Nu wil ik ook niet pleiten dat we ter compensatie het kind in ons moeten houden. Daar wordt de wereld ook echt niet beter van, maar dat is nog altijd beter dan kinderachtigheid. Ik weet niet hoe mijn jongste dit ervaart, volgens mij is hij veel stoerder dan ik me voelde op mijn 18e. Maar misschien is dat wel eigen aan 18, stoer en volwassen gedrag vertonen, maar eigenlijk nog het liefst een kleine purk zijn. Een kleine purk die niet de stukjes van zijn vader leest.

 

 

Over sprakeloosid

Sprakeloos, en verhalen over die sprakeloosheid, maar ook verhalen die me sprakeloos doen staan. Kortom, over politiek, maatschappij, boeken, eigen verhalen en soms iets over mezelf. Maar verhaalt niet ieder geblogt woord over mezelf. Kortom, sprakeloos verhalen.
Dit bericht werd geplaatst in Begrip van de dag en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Begrip, van de dag (200) Volwassen gedrag

  1. Rob Alberts zegt:

    Van harte proficiat

    Feliciterende groet,

Geef een reactie

