Begrip, van de dag (183) Drol op je kop

zlatan

 

 

DROL OP JE KOP

 

Ineens was het er. De drol op je hoofd is hip. Uit de boeken over indianen, bijvoorbeeld de laatste der Mohikanen, ken ik de plaatjes van woest kijkende krijgers met een drol op hun hoofd. De lange sluike haren worden tot een klein drolletje verwerkt op de hersenpan. Echt belachelijk zag het er niet uit, want je had immers het beeld van de stoere krijger op je netvlies. Een enkel onafhankelijke autonoom van het type eenling, dwaas of recalcitrant had hem ook. Maar mode was het zeker niet. Nu wel, we zien het dagelijkse op de tv met Zlatan Ibrahimovic en Bale als voorbeelden. Nu schijnt het bij Bale ook bedekking te zijn voor een kale plek. Bij Zlatan weet ik het niet.

Wie bedenkt nu zo iets. Vrouwen hebben ook knotten en knotjes in alle maten. Die zijn niet per definitie mooi, maar de meeste vrouwen hebben voldoende haar om er iets van te maken en ze nemen bovendien de tijd. Mannen hebben de haardos meestal niet en gezien de creaties op hun hoofd nemen ze de tijd ook niet. Waarom dan toch? Met een haardspeld, kram of van mijn part een postbode-elastiek draaien ze een drol op hun kop, of meestal een drolletje. Het ziet er niet uit, ook niet als je de ongenaakbare Zlatan bent. Sterker nog, je weet nu al dat in terugblikprogramma’s op tv in 2031 meewarig wordt gekeken. ”Och weet je nog, 2016 van die uitvergrote konijnenkeutel op de kop!” Hoe konden ze het bedenken?

Dat de meeste mensen niet zelfstandig kunnen nadenken is een publiek geheim. Dat voor het uiten van een geheel zelfgekozen en onafhankelijke zelfbeeld en lifestyle blijkbaar iconen nodig zijn, voetbalsterren of muzikanten, is het logische gevolg. Vroeger zeiden ze nog: “Als Pietje in de sloot springt, spring jij toch ook niet in de sloot?” De levensles was duidelijk, denk zelfstandig na. Nu is dat niet meer. We hebben van overheidswege allerhande schoonheidscommissie als het gaat om woningbouw en regels. Ik pleit niet voor nog meer regels, maar soms zou je toch een soort van commissie van waarden, normen en esthetiek mogen verwachten. Ja, want vooral dat laatste, mensen denken echt dat het mooi is, dat ze origineel zijn en dat ze het bovendien zelf bedacht hebben. Naast strijd tegen de hondendrol, zeg ik: BAN DE KOPDROL!!!

Over sprakeloosid

Sprakeloos, en verhalen over die sprakeloosheid, maar ook verhalen die me sprakeloos doen staan. Kortom, over politiek, maatschappij, boeken, eigen verhalen en soms iets over mezelf. Maar verhaalt niet ieder geblogt woord over mezelf. Kortom, sprakeloos verhalen.
Dit bericht werd geplaatst in Begrip van de dag en getagged met , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Begrip, van de dag (183) Drol op je kop

  1. Rob Alberts zegt:

    Te kaal of dun haar op de hoofdhuid.
    Maar inderdaad ik ben niet jaloers op die rare drollendragers ….

    Vrolijke groet,

  2. Jokezelf zegt:

    Hear hear! Mensen zijn en blijven kuddedieren (ik ook hoor, maar ik heb gelukkig geen drol op mijn hoofd, net zo min als de mannen in mijn familie en vriendenkring)

Geef een reactie

