Begrip, van de dag (161) Stropdassenpsychologie

stropdas

 

 

STROPDASSENPSYCHOLOGIE

 

Vandaag werd ik gewezen op het bestaan van de psychologie achter de stropdas. Ik wist het niet. De aanleiding was een professioneel huisbezoek aan mensen die niets fout hebben gedaan en niet om ons bezoek hebben gevraagd. Ik besloot vanochtend mijn helrode sneakers aan te doen, misschien wat overdreven voor een man van bijna vijftig, maar ze lopen zalig. Mijn collega heeft deze ochtend blijkbaar ook een strijd geleverd en heeft gekozen voor een kittige pump met hakje. Eenmaal op het werk konden we niet meer terug, we moesten wel zo samen op huisbezoek. Ik vond het nogal een entree, een beetje imponerend zelfs.

Mensen doen nogal wat met kleren. Zelf ben ik daar niet zo mee bezig. Ik ken mijn grenzen  en die van mijn omgeving. In de winter een spijkerbroek en trui, zomers wordt de trui verwisseld voor een overhemd en daar mag een fel kleurtje inzitten. Wit vind ik trouwens de mooiste kleur, dat staat fris, hoewel dat ’s avonds na een dag dragen nog wel eens tegenvalt. Ik heb eigenlijk niets uit te drukken met mijn kleding. Een vrouw met een diep decolleté of een strakke jeans is misschien sexy, maar volgens mij niet door de kleding maar door wat ze is. Zo hoef ik niet sexy te zijn, niet opvallend maar ook geen grijze muis. Kleding moet vooral gemakkelijk zitten, al valt dat met wat overgewicht erg tegen. In je blote kont lopen is geen optie. Buiten dat het niet mag, ben ik warm voorstander van enige Victoriaanse normen en waarden. Moet er niet aan denken zeg, met zijn allen in ons niksie. Misschien dan alleen nog een stropdas, want die drukken dus iets uit heb ik vandaag geleerd.

Een rode stropdas staat voor ambitie en macht en wordt gedragen door politici in moeilijke debatten, paars staat voor koninklijk en mondain, blauw daarentegen is meer neutraal en straalt rust en kalmte uit. Nooit over nagedacht, ik draag dan ook geen stropdassen en hoop dat ook nooit te moeten. De psychologie van rode schoenen is nog niet gemeengoed, maar ik hoop dat we geen macht hebben willen uitstralen. Soms denk ik dat al die rare Mao-pakjes of schooluniformen toch niet zo gek zijn, dan kan je je onderscheiden om wie je bent en niet om wat je draagt met een duiding van psychologie van de koude grond.

Over sprakeloosid

Sprakeloos, en verhalen over die sprakeloosheid, maar ook verhalen die me sprakeloos doen staan. Kortom, over politiek, maatschappij, boeken, eigen verhalen en soms iets over mezelf. Maar verhaalt niet ieder geblogt woord over mezelf. Kortom, sprakeloos verhalen.
Dit bericht werd geplaatst in Begrip van de dag en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Begrip, van de dag (161) Stropdassenpsychologie

  1. Rob Alberts zegt:

    Vorige week kwam ik mijn partijgenoot Paulus weer eens tegen op ons congres.
    Paulus droeg een net pak. Het pak is rood. Alleen de stropdas ontbrak. Maar Paulus is dan ook ambteloos burger.
    Een volgende keer zal ik toch eens op zijn schoenen gaan letten.

    Vrolijke groet,

Geef een reactie

