Begrip, van de dag (157) Aardse nietigheid

star trek

 

 

AARDSE NIETIGHEID

 

,,De Aarde is onze wieg waar we uit moeten.” Dat is nogal een uitspraak, maar hij wordt dan ook gedaan door André Kuipers en die kan het weten. (Trouw, zaterdag 23 april 2016; Sorry, geen link mogelijk op dit moment) Als je eenmaal een tijdje tochtjes hebt gemaakt rondom de Aarde kom je blijkbaar tot dat soort inzichten. Nu hoor ik zeker niet tot die categorie mensen die met zekerheid beweren dat de landing op de maan allemaal trucage is. Integendeel, met enig inzicht in de mensheid geloof ik echt dat het verleggen van grenzen een substantieel deel is in de menselijke aard . Maar op dit vlak pas ik vriendelijk. Star Trek vind ik al een hele vervelende serie en dat zal wel niet voor niets zijn.

Al draaiend rond de Aarde is Kuipers tot de slotsom gekomen dat de Aarde slechts een bolletje is in het grote geheel. Ondanks dat het mooi is, vindt ook Kuipers het ook niet meer dan een bolletje. De mens moet evolueren naar meer, want de Aarde is kwetsbaar. Niet alleen voor een toevallig langskomende komeet, maar vooral door ons eigen toedoen. We moeten ons gaan toeleggen op het exploreren van de Melkweg om als mens te overleven. Door zijn verblijf in de ruimte is Kuipers de nietigheid van de mens en misschien zichzelf gaan ervaren. Ik heb daar minder voor nodig. Ik voel me al nietig bij een poging de relativiteitstheorie van Einstein te doorgronden en de onlangs ontdekte zwaartekrachtgolven, om maar wat te noemen. Of wat te denken van onze gezamenlijke beperktheid om iets van deze Aarde te maken voor alle mensen. Nietigheid troef.

En natuurlijk vind ik het ook mooi om de sterrenhemel te zien op een echte manier. Ik herinner me na afloop van een eindexamenfeestje in 1984 dat de stroom enige uren uitviel. Het was helder weer en dan zie je echt wat anders dan alleen een steelpannetje. Deze zomer hoop ik in Spanje en Portugal ook wat mooie en heldere nachten mee te maken. Mijn hersenen kunnen een verblijf in de ruimte echt niet aan en dat is geen ramp hoor. De eerstkomende generaties zullen vooral nog op moeder Aarde vertoeven. Voor mij zal de Aarde niet alleen mijn wieg betekenen, maar gelukkig ook mijn graf.

Over sprakeloosid

Sprakeloos, en verhalen over die sprakeloosheid, maar ook verhalen die me sprakeloos doen staan. Kortom, over politiek, maatschappij, boeken, eigen verhalen en soms iets over mezelf. Maar verhaalt niet ieder geblogt woord over mezelf. Kortom, sprakeloos verhalen.
Dit bericht werd geplaatst in Begrip van de dag en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

