Begrip, van de dag (155) Arbeid adelt NIET

arbeid

 

 

ARBEID ADELT NIET

 

Soms komt de oplossing van niet benoemde problemen automatisch op je pad. Te veel werken heeft een negatieve invloed op je cognitieve vermogens wijst een Australisch onderzoek uit. Tenminste als je veertig jaar of ouder bent. Dit meldde RTL-Z gisteren. Voordat alle recalcitrante werknemers subiet hun hamer, pen of stuurwiel uit de handen laten glijden, niet werken maakt nog dommer en meer dan 55 uur per week werken is zelfs overweldigend slecht. Het is dus eigenlijk niet zo raar dat de Scandinavische landen onlangs de 6-urige werkdag hebben ingevoerd. Zelf zit ik al bijna tien jaar in de gevarenzone, hoewel het met de overschrijding van de dom-makende uren nog wel meevalt. Maar het zet me wel aan het denken, ja dat lukt nu nog wel met mijn gemiddelde van 32 uur per week.

Uit het achterliggende onderzoek maak ik nog niet meteen op waardoor dit komt. Het is natuurlijk evident dat het degeneratieve proces eigenlijk al tussen je 18e en 25e levensjaar begint en naar nu blijkt cognitief versneld wordt door te veel uren werken na je 40e. Zou het komen dat de uitdaging in het werk begint af te nemen? Je hebt het allemaal wel gezien, de trigger om harder te gaan begint te verminderen, studeren om ‘verder’ te komen heeft niet zo veel zin, alleen meer werken kan misschien materieel nog wat opleveren, immaterieel gaat je brein blijkbaar naar de knoppen.

Ik trek mijn persoonlijke conclusies, maar waarschuw gelijk de wereld voor de gevolgen. Managers die te lang doorwerken nemen geen slimmere beslissingen. Vergaderingen bij bedrijven ’s avonds in de nabijheid van de koffiemachine en een maaltijd van een Japanse Take-away op de Zuid-as in Amsterdam wekken de indruk dat dit de economische processen in Nederland versterkt. Er worden, naar nu blijkt, alleen maar stomme beslissingen genomen. En politici en wereldleiders die misschien wel 90 uur per week werken? We zien het om ons heen, er komen voornamelijke stomme besluiten voor welzijn, milieu en wereldvrede. Een deeltijd Rutte, misschien nog helemaal niet zo’n gek idee, ik wil mijn baan wel opgeven en 25 uur per week hem assisteren in het roeptoeteren. Een win-win situatie, ik werk minder en Mark ook, kunnen we samen verstandige beslissingen nemen. Ik ben voor.

Over sprakeloosid

Sprakeloos, en verhalen over die sprakeloosheid, maar ook verhalen die me sprakeloos doen staan. Kortom, over politiek, maatschappij, boeken, eigen verhalen en soms iets over mezelf. Maar verhaalt niet ieder geblogt woord over mezelf. Kortom, sprakeloos verhalen.
Dit bericht werd geplaatst in Begrip van de dag en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

