Begrip, van de dag (147) Jan Roos bedankt

jan roos 2

 

JAN ROOS BEDANKT

 

Ik wilde er niet meer over nadenken, maar dat lukt niet. Het referendum van 6 april a.s. nadert en je komt het toch tegen in kranten, sociale media en aan de koffietafel. Ongewild moet ik toch weer aan die lul met kapitalen denken, Jan Roos. Ik dacht dat ik er uit was, ik stem gewoon niet. Ik ben tegen referenda, dat is zo’n D66 relikwie, zoals de onbevlekte ontvangenis dat is voor de katholieken. Je weet dat het onzin is, maar er afstand van nemen durven echte gelovigen niet. Goed, een volksraadpleging plan a of b voor het winkelcentrum in Ergensachterafferveen kan een referendum geen kwaad. Maar met een referendum zaai je valse democratische verwachtingen en je oogst verderfelijk populisme.

Ik ben niet zo’n besluitvaardige krachtpatser als mijn zoon, die heeft meer erover gelezen. Ik noem dat jeugdige overmoed. Maar ook hij is tot de slotsom gekomen dat hij niet gaat stemmen. Hij heeft resoluut zijn stembewijs verscheurd en hoeft er niet meer over na te denken. Ik heb de mogelijkheid nog wel en als mij als politicoloog wordt gevraagd wat ik ervan vind kan ik niet meer zeggen dat ik tegen een referendum ben, afwacht of de opkomst wel hoog genoeg is en dan bij voldoende opkomst op het laatste nippertje het stemlokaal in ren en ja ga stemmen. Maar liever doe ik dat niet.

Natuurlijk is Jan Roos een LUL, nu ook daadwerkelijk met kapitalen en liegt hij alles bij elkaar. Maar ook de voorstanders hebben geen ijzersterk verhaal al denk ik dat wij als Europa met wel meer enge regiems afspraken maken. Ik gun ieder Oekraïner zijn welvaart en vrede, maar weet ook dat ethisch gezien de Westers gezinde regering in de Oekraïne net zulke grote schurken zijn dan mijnheer Poetin en dat het aantal miljardair in het straatarme land procentueel exceptioneel hoog is. En natuurlijk wil ik best een beetje Poetin treiteren door ja te stemmen, maar dat is toch niet genoeg? Toch moet ik LUL Roos bedanken, 6 april heeft ook iets gebracht of zoals de onlangs de overleden Ziener het zei: ,,Ieder nadeel heb zijn voordeel.” Ik weet nu waar de SP staat en ze bewijzen maar weer eens dat met ‘eigen proletariaat eerst’ ze ook maar heel weinig afstand hebben van het xenofobe PVV gedachtegoed. De SP is dus zeker geen alternatief voor een afvallige PvdA-er en die kennis is winst.

 

Over sprakeloosid

Sprakeloos, en verhalen over die sprakeloosheid, maar ook verhalen die me sprakeloos doen staan. Kortom, over politiek, maatschappij, boeken, eigen verhalen en soms iets over mezelf. Maar verhaalt niet ieder geblogt woord over mezelf. Kortom, sprakeloos verhalen.
Dit bericht werd geplaatst in Begrip van de dag en getagged met , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Begrip, van de dag (147) Jan Roos bedankt

  1. Jokezelf zegt:

    Volgens mij is er alleen bereikt dat driekwart, zo niet 99% van de Nederlanders geen idee meer heeft of, en zo ja wat, ze nou moeten stemmen. En dat alles door een uit de hand gelopen pubergrap van met de korte achternaam. Democratie is alleen democratie als je je houdt aan de afspraken die gemaakt zijn en volgens mij zat er geen afspraak tussen dat je een referendum uit laat schrijven voor het ene, terwijl je het andere voor ogen hebt. Nederland, Europa, wat zeg ik? de hele wereld is zo langzamerhand verworden tot nare plekken om te wonen. Angstaanjagend vind ik het.

  2. Pingback: Begrip, van de dag (148) Doet ie ‘t of doet ie ‘t niet | sprakeloosverhalen

  3. Rob Alberts zegt:

    En wat heeft ons deze stampei opgeleverd ?????

    Verdwaasde groet,

Geef een reactie

