Begrip, van de dag (135) Harem-revival

harem 3

 

 

HAREM-REVIVAL

 

Je hebt vrouwen en vrouwen, niemand zal dat bestrijden. De enige overeenkomst die ze hebben is dat ze geen man zijn, maar voor de rest is het appels met peren vergelijken. In Nederland is de voorhoede bezig met glazen plafonds te beslechten en ze eisen gelijke beloning, zeer nobele doelen. Het is eigenlijk een schande dat de Internationale Vrouwendag hier nog aandacht aan moet besteden. Eigenlijk zou het gewoon een vrijblijvend feest moeten zijn. Dat was het wel in Turkije waar de First Lady, Ermine Erdogan, pleit voor de terugkeer van de harem in de Turkse maatschappij. Ze zegt letterlijk: ‘De Ottomaanse harem ‘een leerschool om vrouwen voor te bereiden op het leven.’

Bij mij komen dan twee vragen op. De eerste is of ik eigenlijk wel weet wat een harem is? Ik heb voorstellingen van witte slavenhandel, bloedmooie vrouwen met amandelbruine ogen en een figuurtje om je vingers bij af te likken, veel jaloezie onderling om de Sultan te behagen en waarbij geen plaats is voor de minder ‘geslaagde’ exemplaren. Misschien heb ik het mis, maar al zal de helft maar waar zijn van de orgiën en machtsspelletjes aan de Ottomaanse hoven, dan nog zullen de beelden die ik op het netvlies heb in de categorie 18+ behoren. Er was geen sprake van ordentelijke menselijke waarden en normen, laat staan van radicaal islamitische waarden en normen.

De tweede vraag is wat zal mevrouw Erdogan voorstaan met de voorbereidingen op het leven. Moeten ze leren koken zoals vroeger de ‘Spinazie-academie’ een voorbereidingen was op het leven voor de moderne vrouw, of in ieder geval om een gezonde maaltijd voor te zetten aan het gezin? Of leren ze ook andere dingen klaar te maken, bijvoorbeeld het gerief van de man? Ook daar waren boekjes over met name de kerk wist in verdekte termen op de huwelijkse plichten te wijzen. Ik zou wel eens willen weten wat de Turkse First Lady nu voorstaat met de terugkeer van de harem. Ik begon met vrouwen heb je in alle soorten en maten, dat blijkt want hoe zal de zoveelste feministische golf in Nederland kijken op de terugkeer naar de Ottomaanse Sodom en Gomorra in het hedendaagse Turkije. We zullen het wel horen, want de Turken zijn voorlopig onze trouwe bondgenoot, dus ze willen dat vast wel delen.

Over sprakeloosid

Sprakeloos, en verhalen over die sprakeloosheid, maar ook verhalen die me sprakeloos doen staan. Kortom, over politiek, maatschappij, boeken, eigen verhalen en soms iets over mezelf. Maar verhaalt niet ieder geblogt woord over mezelf. Kortom, sprakeloos verhalen.
Dit bericht werd geplaatst in Begrip van de dag en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Begrip, van de dag (135) Harem-revival

  1. Rob Alberts zegt:

    Zie ik daar nu een Nederlandse vlag en de Feijenoordkleuren tevoorschijn komen.

    Ach, het maakt mij niet uit …..
    Een harem hoeft voor mij niet!

    Vrolijke groet,

Geef een reactie

