Begrip, van de dag (127) Verspulling

20160224_203657-Dovi

 

 

VERSPULLING

 

Hierbij beloof ik mijn omgeving dat ik nimmer over zal gaan tot een minimalistische inrichting van mijn woonomgeving. Zo dat is gezegd, alsof je als man daar iets over te zeggen hebt. Maar gisteren las ik een artikel in Trouw over verspulling, vrij vertaald van het engels stuffociation. Stuffocation is dan weer een samentrekking van stuff en suffocation. Verspulling, wat een mooie term is dat, het zegt heel veel zonder meteen een oordeel te vellen. Het gaat niet over rommeligheid of slonzigheid, maar de Westerse mens is volgens het artikel een keer uitgekocht. We bewaren met zijn allen ontzettend veel in en om het huis. De neiging tot overconsumptie is in de Westerse wereld enorm en veel van die gekochte spullen gooien we niet weg. Het artikel vergelijkt de verspulling met obesitas, net zo slecht voor je gezondheid in ieder geval.

We kennen allemaal de verzamelwoede van mensen die hun hele huis hebben dicht gebouwd. Ze worden met hun rotzooi van zolder tot kelder als een kermisattractie getoond op tv. Maar met een kritische blik op mijn zolder, schuur, menig laatje, vensterbank of een incourante hoek in huis, en er staan spullen. Tijdschriften die nog gelezen kunnen worden, boeken op een stapel, schroefjes die je nog kunt gebruiken, ladingen papieren ondanks het digitale tijdperk en de zaken van emotionele waarde zijn schier oneindig. Wat te denken van de doos met Cd-roms en videobanden, oude toetsenborden, maar ook de potjes in de schuur waar nog een plantje in kan, met nadruk op kan, want meestal gebeurt het niet. En dan hebben we het nog niet eens over de kledingkasten van met name vrouwen. De keuzestress komt de oren uit, maar het gevolg is dat het meeste amper of zelfs niet gedragen worden.

Ik ga het niet over verspilling of milieu zeuren, maar over de geestelijke gezondheid die zienderogen achteruit kan hollen door de verspulling. Ik weet dat de ene na de andere grote winkelketen failliet gaat, dus je zou denken dat de ontspulling is begonnen. Maar ik heb een kloek besluit genomen, iedere week een zak ontspullen naast het reguliere afval. En de economie dan? We moeten meer overgaan op belevingsconsumptie in plaats van onnodige spullen te kopen. Dat vinden we eigenlijk veel fijner, ik in ieder geval. Vaker op vakantie, dagjes uit of naar de film. Mijn eerste zak staat naast dit getikte stukje.

Over sprakeloosid

Sprakeloos, en verhalen over die sprakeloosheid, maar ook verhalen die me sprakeloos doen staan. Kortom, over politiek, maatschappij, boeken, eigen verhalen en soms iets over mezelf. Maar verhaalt niet ieder geblogt woord over mezelf. Kortom, sprakeloos verhalen.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Begrip, van de dag (127) Verspulling

  1. Jokezelf zegt:

    Ik ben al enige tijd bezig met ontspulling, maar noemde het gewoon troep opruimen. Ik vind het, net als verspulling, een mooi begrip. Dat houd ik er in!.

  2. annevellinga zegt:

    laat ik nou net met De Grote Schoonmaak bezig zijn – om de paar dagen twee fietstassen naar de Kringloop en dan met lege terug. Vanmiddag naar de film geweest, de Revenant, viel wat tegen, veel van hetzelfde, maar leuk dat er zo weinig gesproken werd en dat je zonder spul thuis komt. leuk stuk van je.

Geef een reactie

