Begrip, van de dag (124) Vrijdagavondblues

20160219_194651

 

 

VRIJDAGAVONDBLUES

 

Heel spannend was het om vroeger met je moeder op koopavond, als het donker was, het dorp nog in te gaan voor een boodschap. De wereld zag er anders uit, het was druk en meestal heerste er een uitgelaten stemming alsof het hele dorp ’s avonds nog een boodschap moest doen. Vaak was het ook de uitgelezen mogelijkheid voor mannen die overdag werkten ook het hoognodige te kopen. Voor anderen was het een belangrijk ontmoetingsmoment. Ik vond het in ieder geval iets feestelijks hebben. Later toen ik wat ouder was en alleen het dorp in mocht voor een laatste boodschap op vrijdagavond of gewoon zonder doel, was het weer op een andere manier spannend. Te jong voor de disco op zaterdag, was de vrijdagavond een ontmoetingsplaats voor bakvissen en puistenkoppen.

De vrijdagavondblues is niet meer. De openingstijden van winkels, ook de in de kleinere dorpen, zijn bijna onbeperkt. De exclusiviteit van koopavond in het dorp is verdwenen. Voor de consument is het heel gemakkelijk geworden om ook op een andere avond naar de supermarkt te gaan; of naar een bouwmarkt, Ikea en Makro op de industrieterreinen. Als je daarbij de massale trend van het internetverkoop bijtelt, heeft het winkelcentrum het verloren. Ook ik maak me schuldig aan internetkoop voornamelijk van kleding en boeken. Zelfs computers en witgoed koop ik net zo gemakkelijk via internet.

Het gevolg? Een lege winkelstraat in hartje Duiven op vrijdagavond half acht. De lichten en uithangborden verraden dat er sprake is van koopavond. Iedere stad en ieder dorp heeft er last van, leegstand. Recent is natuurlijk de V&D het sprekende voorbeeld dat het huidige aanzien van de stad bedreigd wordt. In Duiven wordt de leegstand extra geaccentueerd door de nieuwbouw in het hart van het centrum. Extra winkelpanden bij een slinkend aantal middenstanders. Een triest gezicht met in potentie best aardige nieuwbouw. Ik durf me niet aan percentages te wagen, maar mogelijk staat 20% leeg of is voorzien van een tijdelijke dumpondernemer. Ik voorspel dat de krakers van de toekomst, jonge ondernemers zijn die wel willen ondernemen maar het niet kunnen en willen betalen voor de speculatieprijzen van kantoor- en winkelpanden. Of anders noodgedwongen ook een internetverkoop beginnen om de afbraak verder te stimuleren. Ik ben best benieuwd hoe het winkelcentrum er in bijvoorbeeld 2025 eruit zal zien.

Advertenties

Over sprakeloosid

Sprakeloos, en verhalen over die sprakeloosheid, maar ook verhalen die me sprakeloos doen staan. Kortom, over politiek, maatschappij, boeken, eigen verhalen en soms iets over mezelf. Maar verhaalt niet ieder geblogt woord over mezelf. Kortom, sprakeloos verhalen.
Dit bericht werd geplaatst in Begrip van de dag en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Begrip, van de dag (124) Vrijdagavondblues

  1. Rob Alberts zegt:

    Met de juiste ondernemers zal het shop in shop winkelen kunnen opbloeien.
    Weinig winkeliers vragen zich af waar zij hun klanten mee kunnen binnenhalen.
    Te gemakkelijk om te klagen.

    In jouw verhaal zitten genoeg elementen om een winkelstraat weer op te vrolijken.

    Zaterdagmiddag groet,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s