Begrip, van de dag (121) Eating Apart Together

20160216_182531

 

EATING ALONE TOGETHER

 

Een avondje uit in je eentje, betekent ook eten in je eentje. Als ik iets heel triest vind, is het een restaurant betreden met een air van hier ben ik en ik heb de hele situatie volledig in de hand. Ik heb het een keer mogen ervaren, toen ik wel het lef had. Ik vond mezelf terug bij een tafeltje nabij de WC. Dat was een keer, maar nooit meer. Inmiddels heb ik ontdekt dat bij de HEMA het eten niet alleen heel goedkoop is, maar dat in je eentje eten vanzelfsprekend is. Eating Apart Together zullen we maar zeggen. En een gewoonte is snel ingesleten, iedere cursusdag in Nijmegen zal ik de HEMA frequenteren en mijn eenzame medemensen een beetje observeren.

Er zijn ook groepjes studenten en geef ze eens ongelijk, want het is een stuk goedkoper dan de mensa op de campus. Een stamppot boerenkool of zuurkool met een heuse HEMA-worst voor slechts €2,50! Verder zaten er wat types die ik inschat als net geen zwerver die zwijgzaam hun bordjes Hema-voer verorberen. Naast me zit een hippe vogel van dik in de zestig met zijn bos grijze krullen een veel jongere vrouw te versieren om een avondje vrije liefde mee te vieren. Mijn kennis van de non-verbale communicatie leerde me dat hij de avond bij de pick-up zal doorbrengen en zwijmelen bij een LP met psychedelische stuff, alleen. Opvallend is dat menig tafeltje bezet werd door zuur kijkende alleen etende vrouwen.

Het kan toeval zijn, maar ze hadden zonder uitzondering een pittig kort kapsel met een strenge donkere bril. De kapper zal het kapsel vast verkocht hebben als lekker jeugdig en kittig. De kapper heeft gelogen evenals de opticien die beter een warme kleur van het monteur had kunnen aanbevelen ter compensatie van de bitterheid die de dames uitstraalden. Misschien gaan zij ook wel naar een cursus? Iets ‘transedents’, misschien wel intuïtief dansen, in ieder zitten ze niet bij mij in de schrijfcursus. Tijdens mijn opleiding psychiatrisch verpleegkundige ben ik gewezen op dat ieder ziektebeeld zijn eigen dansstijl heeft, je kunt als het ware de diagnose stellen aan de hand van het dansen. Ik wil niet weten hoe deze vrouwen zullen gaan dansen. Ik had ook niet kunnen voorzien dat eten in je eentje zo’n zuur stukje zou opleveren. Wie met pek omgaat wordt ermee besmeurd, ook al is er sprake van Eating Apart Together.

Over sprakeloosid

Sprakeloos, en verhalen over die sprakeloosheid, maar ook verhalen die me sprakeloos doen staan. Kortom, over politiek, maatschappij, boeken, eigen verhalen en soms iets over mezelf. Maar verhaalt niet ieder geblogt woord over mezelf. Kortom, sprakeloos verhalen.
Dit bericht werd geplaatst in Begrip van de dag en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

