Begrip, van de dag (97) Toegankelijkheid

toegankelijkheid

TOEGANKELIJKHEID

 

Proef het woord toegankelijkheid maar eens goed. Spreek het langzaam uit, lettergreep voor lettergreep en sta even stil bij wat je denkt of voelt. Houdt dat gevoel vast. Ik vind het in ieder geval een mooi woord. Toegankelijkheid is in deze dagen een begrip dat speelt in de Haagse politiek en eigenlijk is dat best raar. Het gaat om de toegankelijkheid in de openbare ruimte voor minder valide medemensen. Ik zou liegen door te zeggen dat ik daar dagelijks bij stil sta, maar nu het op de politieke agenda staat, is het raar dat zoiets niet vanzelfsprekend geregeld is.

Gisteravond hoorde ik een van de initiatiefnemers Otwin van Dijk van de PvdA zeggen dat er bij nieuwbouw vaak maar weinig voor nodig is om gebouwen rolstoelvriendelijk te maken. Het is in ieder geval goedkoper dan aanpassingen achteraf te moeten aanbrengen. In de VS schijnt het allemaal veel beter geregeld te zijn, wij lopen achter. En als ik het allemaal goed begrijp heeft de VVD bijvoorbeeld daar geen moeite mee, bij dat achterlopen, en ook de SGP moet nog nadenken om het wetsvoorstel dat toegankelijkheid de norm wordt, te steunen. Onbegrijpelijk vind ik dit. Dat iedereen mee mag doen in de samenleving, ook visueel gehandicapten, rolstoelers of dove mensen, moet zich gaan nestelen in onze mindset. Bovendien heeft Nederland een VN-verdrag hierover ondertekend, dus we moeten wel.

Maar ik zou die vanzelfsprekendheid voor toegankelijkheid veel breder willen trekken. Wat doen we bij geestelijk minder validen. Die mogen wel van alles, maar de wereld wordt zo gecompliceerd dat ze door de bomen het bos niet meer zien. Het gevolg schulden, kleine misdaad of maatschappelijke uitsluiting voor de meest basale zaken en in veel gevallen permanente armoede. Of wat te denken van hulp verkrijgen voor je gehandicapte kind of je zorgbehoevende ouders bij de gemeente. Zij moeten het regelen met meer bureaucratie, meer onkunde en vooral minder geld.  Over toegankelijkheid van de participatie-samenleving gesproken. Misschien is het aardig die toegankelijkheid in ons aller mindset te krijgen voor veel meer zaken. Misschien of eigenlijk wel zeker.

Over sprakeloosid

Sprakeloos, en verhalen over die sprakeloosheid, maar ook verhalen die me sprakeloos doen staan. Kortom, over politiek, maatschappij, boeken, eigen verhalen en soms iets over mezelf. Maar verhaalt niet ieder geblogt woord over mezelf. Kortom, sprakeloos verhalen.
Dit bericht werd geplaatst in Begrip van de dag en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Begrip, van de dag (97) Toegankelijkheid

  1. Rob Alberts zegt:

    Ik erger mij er nog steeds aan dat met de vele nieuwbouw van de afgelopen jaren bij mij in de buurt hier op geen enkele wijze rekening mee is gehouden.

    Bezorgde groet,

Geef een reactie

