Begrip, van de week (93) Cijfertjesfetisjist

kilometerteller

CIJFERTJESFETISJIST

Ik kan me er nu al op verheugen, het ophalen van mijn fiets deze middag. Hij is naar de fietsenmaker voor een servicebeurt, behorend bij de aankoop van afgelopen augustus. De fiets deed het prima en de eerste maanden heb ik ongeveer duizend kilometer gefietst, recreatief en ook voor het werk. Hoewel de winter niet streng is, een understatement, zorgde een bronchitis voor minder fietskilometers. Toen bij de laatste rit de kilometerteller dienst weigerde, baalde ik als een stekker. Ik wil net niet zeggen dat ik desperaat was, dat staat zo pathetisch, maar eigenlijk kwam het daar wel op neer.

Het belangrijkste van mijn fiets is vooral mijn kilometerteller. Dat wist ik al, maar ik werd er nu frontaal mee geconfronteerd. Het interesseert me helemaal niet of fietsen gezond is, of ontspannend in de zomermaanden, de wind langs mijn gezicht voelend en genietend van het rivierlandschap in de omgeving. Nee, ik wil gewoon kijken hoe ver ik fiets, hoe hard ik fiets en wat mijn gemiddelde snelheid is. Het belangrijkste is vooral het verkrijgen van inzicht in de met mij gemaakte afspraak van een gemiddelde van 70 kilometer per week. Op 7 augustus 2016 moet ik van mezelf 3650 kilometer gefietst hebben. Afspraak is afspraak, dus mijn paniek met een kapotte kilometerteller is te verklaren, maar niet te legitimeren. Eigenlijk ben je niet goed wijs, toch?

In zekere zin ben ik een cijfertjesfetisjist om daarmee mijn competitieve inborst te bevredigen. Hard fietsen tegen anderen kan mijn constitutie niet aan, dus ik moet mezelf maar blijven kietelen. Met een kapotte kilometerteller heb ik de voorsprong op mijn 70 kilometer per week zien veranderen in een hopeloze achterstand. Ik had 1530 kilometer op de teller moeten fietsen, dus voor 6 augustus moet ik naast de reguliere 70 per week, die 600 kilometer ook nog eens inhalen. U kunt zich voorstellen hoe blij ik ben dat ik aan de slag kan om mijn geestelijke gezondheid te verbeteren. De verbetering van de conditie interesseert me geen moer.

Over sprakeloosid

Sprakeloos, en verhalen over die sprakeloosheid, maar ook verhalen die me sprakeloos doen staan. Kortom, over politiek, maatschappij, boeken, eigen verhalen en soms iets over mezelf. Maar verhaalt niet ieder geblogt woord over mezelf. Kortom, sprakeloos verhalen.
Dit bericht werd geplaatst in Begrip van de dag en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Begrip, van de week (93) Cijfertjesfetisjist

  1. Appelvrouw zegt:

    ManB heeft dat ook met die cijfertjes. En nu wilde hij op mijn “nieuwe” fiets geen km teller plaatsen, ik moest mijn telefoon maar gebruiken, die rekent de km uit en geeft ook de route aan die ik gereden heb. sss. Ik wil een gewone km teller! Dus die kwam er toen ik hem herinnerde aan dat ik een vrouw ben, net als zijn moeder.

  2. Rob Alberts zegt:

    Zonder cijfers weet ik zoal dat ik alles met de fiets en het ov doe.

    Vriendelijke groet,

Geef een reactie

