Begrip, van de dag (92) Groen als gras

20160107_195941

GROEN ALS GRAS

Enkele weken geleden schreef ik over de bankencrisis die we uiteindelijk opgelost hebben met twee hele leuke brandweerrode bankjes. We zijn de feestdagen goed doorgekomen met comfortabel zitgenot. Nu dient zich echter alweer een nieuwe bankencrisis aan. Waar moeten we met de oude bankjes heen? In 2016 zijn in Duiven ook de gescheiden afvalstromen gereguleerd in de zogenaamde diftar. Een heel logische stap om met zijn allen verantwoordelijkheid te dragen voor onze planeet. Papier, glas en gft scheiden zit al in onze genen. Sinds 2 jaar geleden sorteren we ook het plastic apart, maar sinds dit jaar is het daadwerkelijk de vervuiler betaalt en terecht, het voed je een beetje op.

Iedere lediging van het huisvuil kost geld, dus je wordt gestimuleerd om echt te scheiden. Grofvuil laten ophalen was om de zoveel weken gewoon mogelijk, maar dat kost nu ook geld, evenals het aanbieden ervan. U voelt hem al aankomen, twee banken staan in de schuur veel ruimte in te nemen, wel zes kuub. Hoe weet ie dat nou zo precies? Ik heb vanmiddag even geïnformeerd, de voorrijkosten zijn €21,- en per kuub wordt ruim €9, – gerekend. Een slordige zestig euro dus, ik heb de bankjes in het verleden via Marktplaats wel eens goedkoper aangeschaft. Nu kan ik dat betalen en mijn hart is groen genoeg om het er maar voor over te hebben, maar biedt iemand in de bijstand nooit een bank aan, de oude afvoeren kost een vermogen. Misschien is een boedelbak huren goedkoper dan die €21,- maar dan moet je wel een trekhaak hebben.

,,Maar dat is nog niet alles” zegt de vriendelijke dame van de SITA, die verantwoordelijk is voor de afvalstromen. We kunnen op de derde dinsdag van de maand niet zeggen hoe laat we komen, u dient de hele dag thuis te zijn om bij de chauffeur direct te kunnen afrekenen. Ik zei nog gekscherend tegen de dame van de SITA. ,,Hier zit een blogje in!” Dus naast €60,- betaal je ook nog eens zo’n 4% van je maandloon. Ik moet wel groen als gras zijn in de afvalscheidingsbranche, maar dit trekt mijn groene hart amper. Ik zie trouwens wel nieuwe economische mogelijkheden ontstaan voor afvalwachtbejaarden om de AOW aan te vullen. Of een werkervaringsplaats voor jongeren, wachten op de oudebankjes ophaaldienst. Ik denk dat onze bankencrisis nog wel een tijdje geparkeerd staat in onze schuur.

Over sprakeloosid

Sprakeloos, en verhalen over die sprakeloosheid, maar ook verhalen die me sprakeloos doen staan. Kortom, over politiek, maatschappij, boeken, eigen verhalen en soms iets over mezelf. Maar verhaalt niet ieder geblogt woord over mezelf. Kortom, sprakeloos verhalen.
Dit bericht werd geplaatst in Begrip van de dag en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Begrip, van de dag (92) Groen als gras

  1. Pingback: sprakeloosverhalen

Geef een reactie

