Begrip, van de dag (90) Mindfucken

mindfuck

MINDFUCKEN

 

Dit wordt een zelfkastijdend stukje over de donkere kant van onze hersenen. Al heb ik in algemene zin daar helemaal geen verstand van, de brein van mezelf ken ik best wel aardig. En omdat ik een van de velen ben, zullen er collega-fuckers zijn die het mogelijk herkennen. Voor degenen die gezwicht zijn om te lezen bij het woordje fuck, het wordt geen variatie op het thema: ,, A dirty mind is a joy forever.” Al is dat onmiskenbaar waar, voor smerige dingen schrijven ben ik niet in de wieg gelegd, al zegt dat natuurlijk niets over mijn mind. Ooit heb ik, in opdracht, een erotisch getint verhaal geschreven, de kwalificatie FEBO-seks was de meest lovende opmerking van mijn medeschrijvers.

Mindfucken is van een hele andere orde. Mindfucken is een probleem constateren, ongeacht of het al een probleem is of dat het een construct is van je eigen denken. Eenmaal het probleem gedefinieerd, ga je nadenken over oplossingen en zaken die allemaal kunnen gebeuren. Het kan over van alles zijn, een plekje op je arm dat in je gedachten uitgroeit tot een ernstige ziekte, de opvoeding van je kind of een opmerkingen van een collega. Grote of kleine dingen, echte issues of geconstrueerde issues. Een mindfucker is iemand die er mee op de loop gaat.

Iedereen heeft dat wel eens, maar het lullige is vooral dat het je gemoedstoestand op andere gebieden ook beïnvloed en daarmee je gedrag. Een self fulfilling prophecy ligt op de loer. Dat heeft iets met chemische en neurologische processen in je kop te maken. Zo kan het zijn dat je je zorgen maakt over iets wat er niet is, of je probleemsituaties dusdanig uit het verband rukt door die fuckende hersenen, dat je hele constitutie naar de gallemiezen gaat voor dat moment. Of als je een echte fucker bent, misschien wel voor een langere periode. Het is zonde van je tijd en energie. Sommige droefsnoeten zouden niet zo’n levendige fantasie moeten hebben en alles gaan zitten invullen. A dark mind is helemaal geen joy. Het is een vorm van geselen die ik in ieder geval niet in de categorie een ‘gezellige dirty mind’ plaats.

Over sprakeloosid

Sprakeloos, en verhalen over die sprakeloosheid, maar ook verhalen die me sprakeloos doen staan. Kortom, over politiek, maatschappij, boeken, eigen verhalen en soms iets over mezelf. Maar verhaalt niet ieder geblogt woord over mezelf. Kortom, sprakeloos verhalen.
Dit bericht werd geplaatst in Begrip van de dag en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

