Begrip, van de dag (81) Oorlog & Vrede

oorlog en vrede

OORLOG & VREDE

 

Door een van mijn dierbare Facebookvrienden werd ik gewezen op een artikel van nu.nl over de groeiende wapenexport van de Verenigde Staten. In het verlengde van de USA, groeide ook in andere landen de militaire industrie. De exportgroei van de VS ging met name naar landen als Saoedi-Arabië, Qatar, Zuid Korea en ook Brazilië. Als ik niet gewezen was op dit kleine artikeltje had ik er waarschijnlijk overheen gelezen, of schouderophalend iets gemompeld van ‘is toch bekend of logisch’. Ergens ver weg duikt een term uit mijn studietijd op: MIC oftewel Militairy Industrial Complex.

MIC is in Jip & Janneke-taal de bundeling of vaker nog de vervlechting tussen de politieke top en de militaire industrie. Nota bene president Eisenhouwer waarschuwde hier bij zijn afscheidsrede in 1961 al voor. We mogen stellen dat zijn waarschuwingen in de wind zijn geslagen en dat de vervlechting alleen maar sterker en ondoorzichtiger is geworden zeker na de aanslag op de Twin Towers. Voor de groei van militaire productie en export is, net zoals bij melk, vlees en boormachines, een markt nodig. Als die er niet is, of nog niet voldoende klaar is om de boodschappen te kopen, dan moet er gericht gewerkt worden middels reclame. Wapens worden niet aan de individu gebracht maar als natie geconsumeerd. Dus als nationale eenheid zal vraag en aanbod op elkaar afgestemd moeten worden. In zo’n geval heet dat propaganda, bijvoorbeeld ons bekende Bush jr. met zijn ‘We smoke ‘em out and get them running We zijn nog steeds betrijp van de dag 1aan het uitsmoken en ze rennen nog steeds, alleen niet altijd de goede richting op. Dat vraagt om meer, meer en nog meer wapens.

Eisenhouwer, toch niet de meest progressieve Amerikaan, waarschuwde niet voor niets voor het MIC. Vraag kan gecreëerd worden, zeker als de verstrengeling tussen politiek en industrie sterk is zoals in de VS en daarmee de transparantie totaal afwezig. Er moet oorlog zijn wil de oorlogsindustrie groeien, echt louter een economische kwestie. Voor vrede geldt dat misschien ook, maar wat verkoop je dan? Misschien dat we daarom in Nederland ons zo vaak een gidsland voelen, niet omdat we beter zijn, maar om te verkopen, bloemen bijvoorbeeld, vredesbloemen. De marketing van de Amerikanen is vooralsnog beter. Over vraag en aanbod gesproken, op derde kerstdag, verkoopt zo’n artikeltje altijd beter dan op een doordeweekse dag in maart. Vrede zij met u.

 

Advertenties

Over sprakeloosid

Sprakeloos, en verhalen over die sprakeloosheid, maar ook verhalen die me sprakeloos doen staan. Kortom, over politiek, maatschappij, boeken, eigen verhalen en soms iets over mezelf. Maar verhaalt niet ieder geblogt woord over mezelf. Kortom, sprakeloos verhalen.
Dit bericht werd geplaatst in Begrip van de dag en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s