Begrip, van de dag (74) Normaal

normaal

NORMAAL

Ik was er niet bij gisteravond in het Gelredome, het laatste optreden van Normaal. Ik wilde bijna opschrijven de Achterhoekse formatie Normaal, maar daarmee doe je de jongens tekort, want wie dat nu niet weet heeft de laatste jaren onder een steen geleefd. Bennie Jolink zou afgesloten hebben met ‘Aju, de mazzel’ en in stilte heb ik hem teruggegroet. Ik woon vlak bij, dus misschien heeft ie het gehoord? Normaal, een fenomeen in de Achterhoek en heel ver daarbuiten, maar of Hilversum wakker ligt van het afscheid durf ik te betwijfelen. Andersom is het ook zo, want de uithaal naar SeriousRequest is tekenend voor Jolink. En eigenlijk, diep van binnen geef ik hem 100% gelijk al is het niet zo bon-ton, maar wel ‘allebastents dudelijk’.

Ik ga me nu niet voordoen als de aanhanger in optima forma, want in die veertig jaar ben ik één keer naar een (theater)concert geweest. In het openluchttheater in Eibergen heb ik genoten van het optreden. Er was voor de gelegenheid een gastzangeres, haar naam weet ik niet, die op een heel gedragen manier “Ik zag niks, want ik mos pissen’ zong, prachtig. Op dat moment vond ik het ook nodig om een T-shirt te kopen. De jaren erna heeft menigeen nauwelijks onverholen meesmuilend gekeken naar het shirt. De combinatie van een Normaalshirt met een nette en belegen betrijp van de dag 1ambtenarenkop werd niet gepruimd. Het was slechts mijn kleine bijdrage aan de emancipatie van de boerenstand.

Vroeger, als puber in Raalte was Normaal uiteraard een fenomeen. Ik zie de groepen nog fietsen naar de optredens ergens in een weiland. Jongens, knapen en volwassen mannen met hier en daar een boerenmokkel, luid zingend naar Normaal, hun helden. Ik ken de verhalen van grasplaggen gooiende Normaalaanhangers, bier zuipen tot je er bij neer valt en vooral ook bier gooien. Dat laatste vond ik toen al zonde en nu nog steeds. De reputatie van de band was van dien aard dat mijn ouders me geen groen licht gaven voor zo’n concert. Ik was al geen rebellerende puber, maar Normaal was het me blijkbaar niet waard om tegen het ouderlijk gezag in te gaan. Met de kennis van nu zeg ik, jammer, maar we hebben de muziek nog tot in lengte van dagen. Aju, de mazzel Normaal.

Over sprakeloosid

Sprakeloos, en verhalen over die sprakeloosheid, maar ook verhalen die me sprakeloos doen staan. Kortom, over politiek, maatschappij, boeken, eigen verhalen en soms iets over mezelf. Maar verhaalt niet ieder geblogt woord over mezelf. Kortom, sprakeloos verhalen.
Dit bericht werd geplaatst in Begrip van de dag en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

