Begrip, van de dag (71) Zure zult

zure zult

ZURE ZULT

Je hebt omnivoren en omnivoren met beperkingen. Tot de laatste soort hoor ik, dat wil zeggen ik draai mijn hand niet om voor een onbekend gerecht. Maar er zijn heel nadrukkelijk grenzen voor mij. Ik hoef maar het woord zure zult in mijn gedachten te nemen en al mijn zintuigen staan op scherp. Mijn neus protesteert, mijn oren zenden dadelijk allerlei signalen naar mijn hersenen uit dat er gevaar op komst is. Zoete of zoute zult klinkt al een stuk vriendelijker. Maar zure zult? Met name voor mijn gezichtszintuigen is zure zult een ware kwelling. En als man, immers visueel ingesteld, is het hard werken om mijn maag niet spontaan te laten samenknijpen.

Er zijn mensen die hier duidelijk anders over denken en dat is maar goed ook, anders zouden er hele voorraden overblijven van die zure zult, echte no-go areas. Gisteravond werd ik geconfronteerd met een geweldige maaltijd bij Proef Lokaal in Zevenaar, een echte aanrader op een klein dingetje na. U raadt het al, zure zult bij de talrijke hapjes van het voorgerecht. Ik probeer na te gaan welke ratio ten grondslag ligt aan mijn afkeer tegen dit gerecht. Ik kan me in deze geen traumatische herinneringen terughalen die in verband staan met zure zult. Heel vaag herinner ik me een eng liedje uit “Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, mijnheer” waarin volgens mij zult of zultkop in voorkomt. Op het hele betrijp van de dag 1internet kan ik het niet terugvinden, dus misschien dat ik onbewust de enge kinderserie uit de jaren zeventig en zure zult aan elkaar gekoppeld heb. Ik kom er niet achter.

Een ander woord voor zult of zure zult is hoofdkaas, oftewel een bereiding van varkensvlees van de kop, staart en de oren. Do I have to say more? Een zultkop is trouwens een persoon met een slecht beoordelingsvermogen of weinig intelligentie. Ik krijg bij mijn kleine onderzoek louter argumenten toegeschoven waarbij mijn afkeer niet kleiner wordt. De echte ratio voor mijn zurezultfobie blijft. Misschien is het wel de ernstige twijfel of dit gerecht al wel of nog niet gegeten is. Ik houd niet van twijfel als het om eten gaat, dus koester ik mijn afkeer, zure zult gaat er bij mij niet in.

Over sprakeloosid

Sprakeloos, en verhalen over die sprakeloosheid, maar ook verhalen die me sprakeloos doen staan. Kortom, over politiek, maatschappij, boeken, eigen verhalen en soms iets over mezelf. Maar verhaalt niet ieder geblogt woord over mezelf. Kortom, sprakeloos verhalen.
Dit bericht werd geplaatst in Begrip van de dag en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Begrip, van de dag (71) Zure zult

  1. Appelvrouw zegt:

    doe mij ook maar een plakje zoutloze kaas.

  2. Rob Alberts zegt:

    In mijn vleestijd at ik graag zult.
    In Tsjechië at ik ooit iets vergelijkbaars:
    https://robalberts.wordpress.com/2014/06/21/varkenskop-uit-een-moe-land/

    Smakelijke groet,

Geef een reactie

