Begrip, van de dag (59) Onbegrip

midden oosten

ONBEGRIP

 

Vanavond begon ik met een kaartje te tekenen wie nu wie bombardeert of wie financiert welke groep. Buiten het feit dat ik niet zo fijn kan tekenen, werd het kaartje een fiasco. Graag had ik mijn onvermogen om het te begrijpen visueel duidelijk willen maken. Ik moet me toch met woorden beperken, maar hier gaat ie dan. Als start neem ik Syrië, in de wetenschap dat de Arabische Lente overal zijn sporen heeft achtergelaten en dat de Syrische protesten tegen Assad hebben geleid tot de huidige burgeroorlog. Ook laat ik het Israëlisch-Palestijnse conflict buiten beschouwen op dit moment.

Er ontstaat gewapende strijd in Syrië tegen Assad, maar de onderlinge groeperingen maken elkaar ook af. De wapens komen uit het Westen, maar even zo goed worden ze gefinancierd door de Golfstaten en Saudi-Arabië. Onze ‘vrienden’ uit deze landen, bewapen voor een belangrijk deel onze tegenstanders. Dat wordt vooral duidelijk als naar het schijnt Saudi-Arabië IS ondersteunt. Met zulke vrienden heb je geen vijanden nodig. Iran onze grootste vijand sinds jaren, is fel tegenstander van Saudi-Arabië en nu ineens een medestander van de coalitie. IS opereert ook in Irak waar ze mogelijk begonnen zijn, namelijk de ex-officieren van Sadam Hussein die we uitgerookt hebben. We, het westen heeft dus een ergere vijand gecreëerd. Afghanistan laten we even buiten beschouwing, ten onrechte, maar dan wordt het helemaal ingewikkeld. Ik wil naar Turkije, Rusland en de Koerden.

Rusland wil net als het Westen een deuntje meezingen in het Midden Oosten om strategische redenen en steunt om die reden Assad. Ze bombarderen de tegenstanders van Assad, maar naar het schijnt ligt de nadruk niet op IS, zeker niet. Turkije is lid van de NAVO en heeft enorm veel last van de vluchtelingenstroom en de onrust direct aan de grens. Misschien zijn ze helemaal niet zo’n voorstander van IS, misschien ook wel als het gaat om de olie die zij schijnen op te kopen en daarmee de strijd van IS medefinanciert. Onze minst natuurlijke NAVO-bondgenoot is eigenlijk een luis in de pels van het bondgenootschap. Eigenlijk saboteren ze de strategie van het Westen. Ze hebben echter een belangrijk politiek betrijp van de dag 1motief, de Koerden die in Syrië, Irak, Iran en Turkije zitten, streven al jaren naar hun eigen land. In Syrië en Irak zijn ze hier heel hard mee bezig, door IS te bestrijden. Erdogan knijpt hem en wil ten koste van alles voorkomen dat ze ook maar een zweem van Koerdistan zullen oprichten. Als een Russisch vliegtuig wordt neergeschoten door de Turken kom ik het wat Syrië betreft tot de volgende constatering.
De Turken vechten in Syrië vooral om IS niet te beschadigen al zullen ze dat niet openlijk tegen het Westen propageren. Hun belangrijkste doelwit lijkt toch de Koerdische staat in oprichting. Rusland wil Assad in het zadel houden om de stabiliteit en bevecht net als de Turken vooral alle groeperingen behalve IS, hoewel ze optisch in samenwerking met het Westen best een bommetje op IS willen gooien. Het Westen is het vooral om de olie te doen natuurlijk, maar nu feitelijk tegen Assad. Maar een eerder gedrocht vanuit Irak wordt een belangrijkere tegenstander, namelijk IS. Dus eigenlijk bombarderen we met zijn allen Irak en Syrië, we zijn ten dele bondgenoten van elkaar, we kunnen elkaars bloed tegelijkertijd wel drinken en zelfs (tijdelijke) samenwerking op deelgebieden schaadt ergens anders weer de eigen belangen.
Kortom, zelfs in Jip en Janneke taal begrijp ik er eigenlijk nog helemaal niets van, maar heerst er onbegrip om de verschrikkelijke slachtingen, maar vooral ook onbegrip omdat ik geen enkele ratio kan vinden. Onbegrip blijft in deze het woord dat leidend is in mijn hoofd.

Over sprakeloosid

Sprakeloos, en verhalen over die sprakeloosheid, maar ook verhalen die me sprakeloos doen staan. Kortom, over politiek, maatschappij, boeken, eigen verhalen en soms iets over mezelf. Maar verhaalt niet ieder geblogt woord over mezelf. Kortom, sprakeloos verhalen.
Dit bericht werd geplaatst in Begrip van de dag en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Begrip, van de dag (59) Onbegrip

  1. Rob Alberts zegt:

    Volgens mij heb je precies de wanorde van deze oorlog goed beschreven.
    De wapenproducenten en handelaren varen er weer wel bij.
    Het laatste oorlogsnieuws is hun beste reclame voor een nog grotere omzet …….

    Bezorgde groet,

Geef een reactie

