Begrip, van de dag (56) Blijde boodschap

guur weer

BLIJDE BOODSCHAP

 

Op weg naar moeders pappot, die ik zelf nog moet bereiden, is het nat, vies en koud. Koud mag je het niet noemen voor de tijd van het jaar, maar misschien dat ze daar een oplossing voor gaan vinden op de klimaattop in Parijs. En ongetwijfeld doen ze dat door geen pakkend akkoord te maken zodat het volgend jaar op 30 november misschien niet 11 maar 12 graden Celsius is. Dan is het onder de zelfde omstandigheden nog steeds vies, koud en nat, zeker met die gure stormachtige wind. En het ergste van alles de donkerte. Donker als je naar je werk gaat en donker als je weer naar huis gaat. Wie toch dat draaien van zon, maan en Aarde bedacht heeft, heeft geen hart.

In al die donkerte, worden de gedachten van een normaal mens ook niet plezieriger. En op mondiaal niveau werken de politici ook niet mee. Ik zeg speciaal mondiaal, want onze eigen Rutte’s, Samsom’s, Wildersen en Buma’s spelen een zeer ondergeschikte rol, dat wil zeggen, zijn amper zichtbaar. Ze spelen als het waren de triangel in een groot orkest en daarin zijn ze niet eens zo bedreven. Het zijn de Erdogan’s en Poetin’s van deze wereld die het nieuws bepalen. Zelfs tijdens de klimaattop hebben ze het betrijp van de dag 1over een totaal ander klimaat dan die gure natte viezigheid die over ons heen komt. De donkerte blijft, klimaattop of niet.

Ik kijk al lopend in de striemende regen op mijn mobiel. De weersverwachting blijft hetzelfde en morgen 1 december gaat de zon om 8.26 uur op en besluit haar werk om 16.30 uur al weer te staken. Nadere beschouwing leert dat op 16 december het licht heel langzaam ’s avonds langer zal zijn. Tijdens de feestdagen besluit de zon ’s morgens nog wel een beetje uit te slapen, maar dat is vanaf 4 januari 2016 ook afgelopen en zal het iedere ochtend weer vroeger licht zijn. Grosso modo is het rond 21 december inderdaad de kortste dag. Mijn blijde boodschap is dus nog 21 nachtjes slapen, dan wordt het beter. Even de feestdagen doorkomen en dan wordt het donkere nieuws verdreven door geboren lammetjes en de naderende Elfstedentocht die toch niet doorgaat vanwege de klimaattop. Ik kan niet wachten, laat het licht maar komen, zeg ik als verkondiger van de blijde boodschap.

Over sprakeloosid

Sprakeloos, en verhalen over die sprakeloosheid, maar ook verhalen die me sprakeloos doen staan. Kortom, over politiek, maatschappij, boeken, eigen verhalen en soms iets over mezelf. Maar verhaalt niet ieder geblogt woord over mezelf. Kortom, sprakeloos verhalen.
Dit bericht werd geplaatst in Begrip van de dag en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Begrip, van de dag (56) Blijde boodschap

  1. Rob Alberts zegt:

    Dank voor deze herinnering.
    Blij word ik van lange zonnige dagen.
    Het politieke gekrakeel verstoord soms zelfs mijn nachtrust.
    Maar dat heeft misschien met mijn winterdepressie te maken?

    Vriendelijke groet,

Geef een reactie

