Begrip, van de dag (52) Stompzinnig kromdenken

lulkoek

STOMPZINNIG KROMDENKEN

Ik wist het al van alle talloze mislukte pogingen om te stoppen met roken, je wordt geconfronteerd met de meest stompzinnige gedachtes. Je prent je verhalen in die de rechtvaardiging moeten scheppen waarom je wel moet roken. Omdat er geen enkele logische verklaring is om weer te roken worden de gedachtespinsels steeds gekker. Ik maak u geen deelgenoot van alle donkere krochten van mijn grijze brein, maar ik kan u verzekeren dat ik het heel normaal vindt om met mijn fiets tegen een muur op te rijden. Dan ben je pas echt zielig en mag je dus roken. Heel normaal. Of ik moet de huidige internationale crisis oplossen, in gesprek met Rusland, Turkije, Frankrijk en wie al niet meer. Dat is stressen, geloof me. Ik heb de oplossing, maar dat kan alleen met sigaret. Of wat te denken van het volgende gedicht.

 

Als ik toch eens zwerver was,
niet zo’n vieze
niet zo’n boze
gewoon, een beetje uit de pas
Dan zou ik vrijer zijn,
minder letten op de wet
een blikkie bier,
een flesje wijn
lekker vrij, zo op straat
kan geen kwaad
intens genietend, met sigaret.

Als ik toch eens zwerver was
observerend
niet afwerend
vrolijk, altijd in zijn sas
wars van burgerlijke dwang
carpe diem, iedere dag
kosteloos vertier
vibrerend op het straatgezang
kijkend in de lampen
cirkelende dampen
van iedere peuk die ik roken mag

Als ik toch eens zwerver was
zonder last
of ruggespraak
de stad, geheel en al mijn terras
Dichter bij mezelf
Schijt aan de conventies
roken slecht?
Pleurt op, spuit elf!
Lopend door de straten
het roken echt niet laten
lekker leven, zonder pretenties.

Ik bedacht dat het wel handig zou zijn om zwerver te worden, dan hoef je niets alleen lekker een sigaretje roken. Leek me ideaal en bedacht het volgende gedicht. Even doordenkend besefte ik dat als je zwerver wordt, betrijp van de dag 1dat je je werk vrijwillig op moet geven, dus je moet je sigaretten ook nog stelen. Dat is wel heel dom. Bovendien kun je geen blogjes met stompzinnige krompraat fabriceren. En vandaag weer gered zonder sigaret.

 

Over sprakeloosid

Sprakeloos, en verhalen over die sprakeloosheid, maar ook verhalen die me sprakeloos doen staan. Kortom, over politiek, maatschappij, boeken, eigen verhalen en soms iets over mezelf. Maar verhaalt niet ieder geblogt woord over mezelf. Kortom, sprakeloos verhalen.
Dit bericht werd geplaatst in Begrip van de dag en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Begrip, van de dag (52) Stompzinnig kromdenken

  1. Rob Alberts zegt:

    Dertig jaar ben ik schoorsteen geweest.
    In dit Millennium heb ik nog geen rokertje aangeraakt.

    Zal ik na mijn pensioen lekker genietend over de straten zwerven?
    Toch hoop ik dan nog wel op een dak boven mijn hoofd …..

    Leuk gedicht!

    Vriendelijke groet,

Geef een reactie

