Begrip, van de dag (46) Jan, Piet, Joris en Corneel

20151120_165942

JAN, PIET, JORIS EN CORNEEL

 

Zij die willen op kaap’ren varen moeten mannen met baarden zijn. Het verhaal wil dat Jan, Piet, Joris en Corneel allen uit het goede hout gesneden waren. Ze hadden baarden. Baarden zijn er in alle soorten en maten en al naar gelang de tijdsgeest, meer of minder gewaardeerd. Baarden, de hippie-baard, de zwerversbaard, de hipsterbaard, de haatbaard, de gereformeerde baard, de ringbaard, de revolutionaire baard en tot en met vandaag ook mijn baard. Veel langer dan een week heb ik mijn overtollige haargroei uit mijn gezicht nooit getolereerd. Een keer heb ik tijdens de vakantie, meer om te jennen, mezelf een sprekende K** aangemeten. Maar voor dat ie tot volle wasdom was gekomen, hield ik het voor gezien.

Trouwens best heel vreemd dat in een tijdperk dat iedere islamitische baard verdacht is en als potentiële haatbaard wordt bestempeld, de baard in opmars is. Ze zijn er in alle soorten en maten, met de hipsterbaard voorop al heb ik me laten vertellen dat het hipsterdom al weer hopeloos achterhaald is. Tegenstrijdigheden rondom haar en haargroei zijn toch alom aanwezig, en dat betreft niet alleen haargroei op het gezicht. De meningen zijn er sterk over verdeeld. Ook herinner ik me een stellige opmerking van mijn oma zaliger uit de jaren zeventig. Ze was wars van het hippiedom. Heel stellig zei ze:,,Mannen met baarden hebben wat te betrijp van de dag 1verbergen!” Onderwijl waren er meerdere schilderijen met de Herder in vol ornaat, met een lange baard uiteraard.

De reacties lopen uiteen op mijn baard. Het is vrij gebruikelijk om niet iedere dag te scheren, ik denk meer uit gemakzucht dan dat er een modieuze visie aan ten grondslag ligt. Toch is er ergens een grens voor de buitenwereld dat er geen sprake meer is van een dagje overslaan van je uiterlijke verzorging, maar dat er sprake is van een bewuste keus. Flauwe opmerkingen zijn er legio, waarbij bezorgd wordt gevraagd naar de liesstreek van mijn partner de allerflauwste in een reeks is. Een voorzichtig compliment wordt afgewisseld met een amper te verdoezelen afkeer. Het zal me aan mijn reet roesten. Morgen gaat ie eraf, ik heb het geprobeerd en ik vind er niks aan. Bovendien wat heb ik op de Kaap te zoeken, dat kunnen Jan, Piet, Joris en Corneel ook wel zonder mij.

Over sprakeloosid

Sprakeloos, en verhalen over die sprakeloosheid, maar ook verhalen die me sprakeloos doen staan. Kortom, over politiek, maatschappij, boeken, eigen verhalen en soms iets over mezelf. Maar verhaalt niet ieder geblogt woord over mezelf. Kortom, sprakeloos verhalen.
Dit bericht werd geplaatst in Begrip van de dag en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Begrip, van de dag (46) Jan, Piet, Joris en Corneel

  1. Rob Alberts zegt:

    Soms draag ik een dun sikje.

    Maar verder blijf ik gewoon mijzelf!

    Regenachtige groet,

  2. Pingback: Begrip, van de dag (47) Grijs | sprakeloosverhalen

Geef een reactie

