Begrip, van de dag (41) Groeten

like

GROETEN

Groeten heb je in alle soorten en maten in het dagelijks menselijk verkeer. De welkomsgroet, de beleefdheidsgroet, de afscheidsgroet en de herkenningsgroet om er maar een paar te noemen. Er zullen vast antropologische onderzoeken zijn gedaan naar de wereld achter de groet. Ik ken ze niet. Ook de dierobservators en biologen kunnen ongetwijfeld prachten verhalen over het dierenrijk als het gaat om groeten. Ik kom bij dieren niet veel verder dan bals- en lokgroepen en de mensheid is natuurlijk oneindig veel verder. Stel je voor dat iedere groet een halve paringsdans zou zijn dan kunnen we heel wat feministische golven overdoen. Heel vermoeiend, dan worden we weer iedere dag geconfronteerd met Ciska Dresselhuys.

Ik wil even nader stil staan bij de herkenningsgroet in het menselijk verkeer. Ik bedoel dan niet op de ontmoeting van een oud-collega, een vergeten vriend of een dood gewaande neef die je toevallig op straat tegen komt. Nee, het gaat mij hierbij om het begroeten en herkennen van soms totaal vreemden tot op dat moment. Misschien is het beter dit de bevestigingsgroet te noemen. In de jongerencultuur komt dit nogal eens voor via high or betrijp van de dag 1low fives, box- en hartdrukken. Zo zie je maar waar al die New Yorkse gangstermovies hun invloed nog doen laten gelden. Uiteraard moet dit alles niet verward worden met de opgestoken middelvinger. Dat is een groet van een andere orde in de zin van ontkenning of wegzetten.

In de motorrijderswereld is de herkenningsgroet van onbekenden het meest duidelijk. Vooral motorrijders die met veel geronk, geraas en leer op hun motor zitten, lijken elkaar bijna verplicht te moeten groeten. Maar ook meer burgerlijke types die geen Harley rijden, halen vaak gevaarlijke capriolen uit om hun soortgenoten die ze tegemoetkomen te groeten. Heel recentelijk vindt een soortgelijke herkenningsgroet plaats op Facebook. Het plaatsen van de Franse vlag op je profielfoto levert al snel een aantal likes op. Een feest der herkenning waarin onderlinge verbroedering tegenover de boze buitenwereld tot uiting moet komen. Ik bespeur bij mezelf afwijkend gedrag, want ik groet niet terug. Zeer onbeleefd dus, maar soms vind ik moeten heel moeilijk. Ik hoop dat met dit stukje goed gemaakt te hebben.

Over sprakeloosid

Sprakeloos, en verhalen over die sprakeloosheid, maar ook verhalen die me sprakeloos doen staan. Kortom, over politiek, maatschappij, boeken, eigen verhalen en soms iets over mezelf. Maar verhaalt niet ieder geblogt woord over mezelf. Kortom, sprakeloos verhalen.
Dit bericht werd geplaatst in Begrip van de dag en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Begrip, van de dag (41) Groeten

Geef een reactie

