Begrip, van de dag (40) Wegkijken

Ban jihadisme

WEGKIJKEN

Al snel sijpelden gisteravond de eerste berichten binnen dat er iets gaande is in Parijs. Naast de sociale media is dan toch de televisie je bron van informatie. Na ongeloof en verbijstering is de eerste reactie wegkijken, wegdenken en weghoren. Dit kan en mag niet waar zijn. Als je de rationaliteit erbij haalt, weet je hoe de wereld in elkaar zit en bijna geen enkele Midden-Oostendeskundige, terrorisme-wetenschapper of politicoloog kan de complexiteit van de werkelijkheid nog duiden. Heel ontmoedigend dus. Als de beelden langer duren en de werkelijkheid dringt tot je door, besef je dat de journalisten die verslag doen van de actualiteit ook maar herhalen, open deuren intrappen en geruchten herhalen en ontkennen. Je kunt het ze niet kwalijk nemen, maar je wilt het niet horen.

De dag erna komen de reacties van solidariteit, met de slachtoffers en het Franse volk. Hashtags met #porteouverte #jesuisunParisien en zo meer, geven uiting hieraan. Het is gratuit, maar wat moet je anders? Moet ik ook met de Franse vlag over mijn kop op Facebook staan. Een Franse vlag nota bene, terwijl een veel gemaakte grap is (of was): ‘Frankrijk een prachtig land, jammer dat er Fransen wonen’. Ik wil niet met een Franse vlag in de openbaarheid, ik wil het niet zien. En nog veel erger zijn de discussies over de islam. betrijp van de dag 1Mijnheer Wilders en vele met hem zien de oorzaak louter in het islamitische geloof. Ze zaaien daarbij haat en gebruiken almaar dezelfde mantra’s. Het lijkt wel een geloof an sich. Ik wil het niet horen, ik moet hierbij wel wegkijken.

Maar wat als je wegkijkt? Wat zie je dan? Kun je wegkijken, wegdenken en weghoren tegelijk? Ik niet. Maar waar moet ik me op richten? Op de fiere woorden van Hollande, Rutte of de burgemeesters van de grote steden in Nederland? Op de groeiende paranoia die ieder Noord-Afrikaan en iedere hoofddoek verdacht maakt, want we moeten immers alert zijn? Op de bekeringen van de toenemende PVV’ers onder ons, die luidkeels gehoor geven aan de angst die gezaaid wordt? Geen van deze zaken staan me aan. Maar wegkijken in het totale niets, is al helemaal geen alternatief, dan nog liever met een Franse vlag over mijn Facebookkop.

Over sprakeloosid

Sprakeloos, en verhalen over die sprakeloosheid, maar ook verhalen die me sprakeloos doen staan. Kortom, over politiek, maatschappij, boeken, eigen verhalen en soms iets over mezelf. Maar verhaalt niet ieder geblogt woord over mezelf. Kortom, sprakeloos verhalen.
Dit bericht werd geplaatst in Begrip van de dag en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Begrip, van de dag (40) Wegkijken

Geef een reactie

