Begrip, van de dag (29) Wereldse Burgers

betrijp van de dag 1

WERELDSE BURGERS

Onlangs was ik in Rotterdam en zag de spreuk ‘Heel de wereld is je vaderland. Een wijsheid van Erasmus, onlosmakelijk met de stad verbonden. We nemen het hem niet kwalijk dat hij het woord moederland niet hanteerde. Zo ver was Erasmus nog niet. Het is een mooie spreuk in deze tijden van vluchtelingenstromen.. Maar waar is de grens in het gevoelsleven van de mensen om dit daadwerkelijk te beleven. Gastvrijheid wordt ook wel eens bezegeld met ‘Mijn huis is jouw huis’, maar we staan raar te kijken als iemand genoeg heeft van zijn huisje in Spangen, om het maar in Rotterdam te houden en verkast naar Kralingen, belt aan bij een knappe villa en zegt ,,Jou huis is toch ook mijn huis”. In de jaren zestig deden ze dat in sommige kringen ook met partners, onder het mom ‘Jouw vrouw is mijn vrouw’ maar dat heeft meer leed dan lust opgeleverd op termijn.

Heel de wereld is je vaderland, dat suggereert wereldburgerschap en dat is een mooie gedachte. Vandaag bij de Jumbo kocht ik daarom wereldse burgers om het gedachtegoed 20151025_152706te onderstrepen. Een burgertje met tomaten en mozzarella. Aan een kant 10 minuten bakken en dan afbakken met de kant van de mozzarella. Een kinderspel zou je denken, maar de ene kant was net niet verbrand, tenminste dat kon ik mijn zoons nog wijsmaken. Ook met het afbakken van de mozzarella werd het geen haute cuisine.

20151103_185354

,,Hoe smaken ze, heren?” Er werd aandachtig geproefd en de antwoorden varieerden van ‘wel aardig’, ‘niet slecht’, ‘wel wat aangebrand’ en zelf dacht ik ‘och, in het echt vallen ze toch tegen, die wereldse burgers. Eigenlijk gelijk aan het wereldburgerschap van Erasmus, in theorie best leuk, maar in de praktijk blijkt het voor de meesten toch moeilijk en wat tegen te vallen.

Over sprakeloosid

Sprakeloos, en verhalen over die sprakeloosheid, maar ook verhalen die me sprakeloos doen staan. Kortom, over politiek, maatschappij, boeken, eigen verhalen en soms iets over mezelf. Maar verhaalt niet ieder geblogt woord over mezelf. Kortom, sprakeloos verhalen.
Dit bericht werd geplaatst in Begrip van de dag en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

