Begrip, van de dag (27) Domme mensen

betrijp van de dag 1

DOMME MENSEN

Vandaag kwam er weer zo’n artikel langs op internet met als strekking dat PVV-ers domme mensen zijn. Gekscherend werd reclame gemaakt om eens een PVV-er in huis te nemen. (tekst ook integraal hieronder). Het wegzetten van grote groepen door ze dom, kortzichtig en xenofoob te noemen, heeft iets giftigs en denigrerends en in die combinatie levensgevaarlijk. Eigenlijk wilde ik de titel van dit stukje ‘De PVV-ers fabricage-lijn’ noemen. Ik doel daarmee op de geminimaliseerde linkse partijen en de grachtengordel die zich het meest schuldig maakt om anderen weg te zetten. Maar behalve ikzelf, begrijpt niemand dit, want iedereen is natuurlijk te dom.

Voor de goede orde, ik vind de PVV een hele gevaarlijke partij met een belachelijk gedachtengoed die hele verkeerde mensen aantrekt. Mensen die zonder de PVV er ook wel zouden zijn, maar nu een spreekbuis krijgen. Het ergste is misschien wel het enorme kiezersbedrog dat Wilders en de zijnen plegen, want in hun stemgedrag zijn ze er helemaal niet voor de gewone man die genoeg heeft van de ‘Haagsche Linksche praatjes.’ Hun domme mensenstemgedrag is economisch heel erg rechts, wat Fleur Agema ook zegt over onze ouderen en hoe de PVV daar voor wil opkomen. Misschien is het een beetje dom van veel PVV-stemmers om dat niet te doorzien. Aan de andere kant, ook ik met sociaaldemocratische ideeën heb gestemd op de PvdA. Ik ben bedrogen uitgekomen.

Als we nu eens niet meer spreken over de domme achterlijke PVV-stemmers, maar over bezorgde burgers die mogelijk minder kansrijk en kosmopolitisch zijn, dan lukt het de zogenaamde elite het misschien om met meer mededogen over deze groep te spreken in plaats van ze alleen maar groter te maken met hun arrogante gedrag. Als het nodig is, mogen mensen met meer kansen, opleiding en geld best wel een beetje paternalistisch zijn, maar het is oliedom om mensen massaal weg te zetten als Tokkies. Dat is nog veel dommer de Tokkies die ze beschimpen, juist omdat zij het zogenaamd zouden moeten weten. Ieder artikel zoals ik hierboven aanhaal, iedere domme opmerking van mensen zoals Jeroen Pauw en veel van zijn gasten, die niet de onwelriekende geur van Wilders aanpakken, maar hun stemmers werkt averechts. Zolang dat gebeurt bezig ik de term ‘grachtengordel-fasicme’, en dat is nog dommer dan de grachtengordel en alle Tokkies bij elkaar.

tekst van bovenstaande artikel:

De kranten staan vol over vluchtelingen. Als je de radio of de tv aanzet, vliegen de Syriërs je om de oren. Het vluchtelingendebat domineert de lunch-conversatie en de borrelpraat. Eigenlijk is dat helemaal niet eerlijk. Want er is een steeds groter wordende groep Nederlanders die langzaam maar zeker steeds meer ontheemd raakt uit onze samenleving. De PVV’ers. Deze groep wordt helemaal ondergesneeuwd en dat is niet de bedoeling. Dat kan niet gebeuren in Nederland. Dat mag niet gebeuren in Nederland.

Vandaar ook mijn oproep: Neem een PVV’er in huis. Ik heb zelf al een poster opgehangen voor het raam, “PVV’ers zijn welkom.” Deze groep is bang, angstig. Ze herkennen hun vaderland niet meer, althans dat zeggen ze. We kunnen ons daar best een beetje empathisch tegenover opstellen. Het moet ook heel beangstigend zijn om ineens niet meer in je eigen land te wonen. De grote roerganger van de PVV zwerft zelf ook al tijden rond. dus met zo’n voorbeeld is het ook erg lastig volgen. Verder claimen ze bijna allemaal vervolgd te worden door de linkse kerk. Persoonlijk weet ik niet wat dat is, maar ja, ik ben niet religieus. Ik heb niet zoveel met mannen in jurken en helaas zijn die onontkoombaar in de monotheïstische religies.

Sinds een week heb ik nu een PVV’er in huis. Het is een alleraardigst mannetje. Vriendelijk, spreekt een wat moeilijk verstaanbaar dialect, dus communicatie blijft lastig. Maar hij eet gewoon wat de pot schaft. Al gromt hij wat bij pasta en boboti – hij smulde van de boerenkool. Die vloog er in ieder geval in. Hij kijkt graag TV en heeft als hobby reageren op NUjij. De Volkskrant en andere kranten wil hij niet lezen. Waarschijnlijk houdt hij meer van plaatjes kijken en wat minder tekst. Dus daarom hebben we nu een proefabonnement op de Telegraaf. Verder valt het op dat hij snel schrikt. Een filmpje op internet of een spannend artikel op GeenStijl en hij is uren van slag. We denken dat het komt door zijn oorlogstrauma. Wanneer hij schrikt, dan gaat hij schreeuwen en met zijn vinger wijzen. Recht in je gezicht. Hij brult dan heel snel dingen als vol is vol, of eigen volk eerst – maar dat zal wel de cultuur zijn. Zo is er ook iets met zwarte piet. Het is voor hem heel belangrijk, al ontbeert de discussie twee keer per week met name de argumenten waarom zwarte piet moet blijven.

Volgende week gaat hij weer weg, hij krijgt eindelijk een sociale huurwoning. Ik ga hem toch wel missen hoor. Ook al begreep ik maar een tiende van wat er uit zijn mond kwam, met al dat gebrabbel was het zelden stil in huis. Ik kan het echt aanraden, zo’n PVV’er. En wie weet, als meer mensen hun huis open zouden stellen, dan krijgen ze misschien wat meer mee over de Nederlandse samenleving. Dat is voor hen ook een stuk gemakkelijker later.

Over sprakeloosid

Sprakeloos, en verhalen over die sprakeloosheid, maar ook verhalen die me sprakeloos doen staan. Kortom, over politiek, maatschappij, boeken, eigen verhalen en soms iets over mezelf. Maar verhaalt niet ieder geblogt woord over mezelf. Kortom, sprakeloos verhalen.
Dit bericht werd geplaatst in Begrip van de dag en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Begrip, van de dag (27) Domme mensen

  1. Appelvrouw zegt:

    Alle politici doen aan kiezersbedrog, dat hoort zo anders kiest niemand op ze.

    Als ik de afgelopen dagen de schreeuwers heb gezien tegen vluchtelingen opvang,
    dan heb ik liever een asielzoeker in huis dan die enge schreeuwers. Of ze dom zijn weet ik niet maar eng wel en gevaarlijk om te zien.
    Maar echt eerlijk, ik ben een slappeling, ik doe niets, vang geen asielzoeker op, en geen schreeuwlelijkerd.

Geef een reactie

