55. INTROSPECTIEF ROKEN uit de serie de kabbelende 100

Heb ik het in de kabbelende 100 wel eens gebabbeld en gekabbeld over roken? Vast niet, al houdt het me iedere dag bezig. Weet je wat het voordeel van roken is? Het geeft je een aantal introspectieve momenten op de dag. Voor niet rokers heet dat dagdromen of nietsnutten, voor rokers zijn dat een aantal sacrale momenten die ik voor geen goud zou willen missen. Ondanks een tijdelijke vermindering van zuurstof, ook in mijn hersenen, heb ik oprecht het idee dat geniale vondsten bij mij vooral tijdens het roken plaatsvinden, en natuurlijk vlak voor het inslapen. In beide gevallen ben je ‘het ei van Columbus’ meestal snel weer kwijt. Bij het slapen gaan natuurlijk omdat je dan echt op een andere modus overstapt. Maar bij het roken, dwingt de realiteit zich weer aan en kost het mij moeite om de gedachten vast te houden, of ik zou natuurlijk moeten kettingroken. Er zijn trouwens schrijvers die beweren zonder sigaret geen roman te kunnen schrijven. Het is maar dat u het weet.

20151101_115533

Niet alleen scherpe gedachten, ook de opmerkzaamheid en het waarnemen van je omgeving wordt groter door roken. En daar dan weer van genieten is ook een kwaliteitsmoment van grote waarde. Zo had ik op zondagochtend de rozen in mijn eigen tuin nooit zo nadrukkelijk gezien en ervan kunnen genieten. Het voordeel van deze esthetische momenten is dat je ze vast kunnen leggen in tegenstelling tot gedachten die bij mij minder fotografisch blijven hangen. Zo ziet u, ieder nadeel heb zijn voordeel, al is de uitspraak van Johan Cruijff heden ten dage wel een beetje wrang natuurlijk.  De diagnose bij de nationale nummer 14 heeft mij ook wel weer aan het denken gezet, vooral denken tussen de sigaretten door en dat is gelukkig nog wel het grootste deel van de dag. Misschien moet ik eens een serie maken de ‘Rochelende 100’ over roken en niet roken? Dat is voor later. O ja, ik wil u een fotogeniek momentje niet onthouden, zeker als niet roker zult u er zelden mee van doen hebben. Ook dit geeft aanleiding tot overpeinzing. Mijn introspectieve momentjes tijdens het wachten op de trein.
20151030_174335

Over sprakeloosid

Sprakeloos, en verhalen over die sprakeloosheid, maar ook verhalen die me sprakeloos doen staan. Kortom, over politiek, maatschappij, boeken, eigen verhalen en soms iets over mezelf. Maar verhaalt niet ieder geblogt woord over mezelf. Kortom, sprakeloos verhalen.
Dit bericht werd geplaatst in de kabbelende 100 en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op 55. INTROSPECTIEF ROKEN uit de serie de kabbelende 100

  1. Appelvrouw zegt:

    Daar past mijn “stoptober” heel goed bij!

    Mooie analyse, en beter invoelbaar voor een nietroker.
    En nog altijd vraag ik me af of er echt meer rokers kanker krijgen dan nietrokers.
    Zou dat komen omdat de rokers tot voor kort in de meerderheid was? Dan is het toch ook logisch, en heeft het niets met het roken te maken.
    (maar… als niet roker hoop ik dat er nooit meer buitenshuis gerookt mag worden, laat de mensen die smerige lucht maar voor zichzelf houden).

Geef een reactie

