Begrip, van de dag (25) Lelijke gebouwen

betrijp van de dag 1

LELIJKE GEBOUWEN

Dat het niet eerder bedacht is, de verkiezing van het lelijkste gebouw van Nederland. Gisteren hoorde ik op de radio dat twee weken geleden Martjan Kuit van Cobouw zich dat hardop afvroeg. Gisteren lanceerde hij naar aanleiding van alle reacties de shortlist waarop mensen kunnen stemmen. Ik vind het nogal meevallen, die lelijke gebouwen. Sterker nog, naar mijn bescheiden mening is veel nieuwbouw best aardig. Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat sommige gebouwen sterke tegengestelde reacties kunnen opleveren.

Eigenlijk best raar, voor toonaangevende gebouwen is maar een klein select groepje mensen verantwoordelijk voor de keuze. Hoe kijken zij naar schoonheid, functionaliteit en naar de beschikbaarheid van gelden, of natuurlijk de beste betalende aannemer die de meeste pepernoten heeft neergelegd? Maar de hele gemeenschap in dorp of stad moet ervalkhof naar kijken en er van genieten, of verafschuwen natuurlijk. Vroeger was dat natuurlijk niet anders, want er zullen vast geen stemmingen zijn gehouden voor de Dom van Utrecht of andere kathedrale gebouwen. We moeten het ermee doen, of anders bestormen.

Een kort intern onderzoek levert me al snel een persoonlijke keuze voor het absoluut lelijkste gebouw van Nederland. Hij mag niet meedingen naar de prijs omdat het van voor 2010 is. Maar met stip vind ik het Valkhof Museum in Nijmegen het lelijkste gebouw van Nederland. Dit is om meerdere redenen. De wazige blokkendoos als gebouw is al nietszeggend en spuuglelijk, maar is bovendien een verkrachting van de historische omgeving. Om het lelijke gebouw te accentueren hebben ze een winderig plein gemaakt van Kelfkensbos zodat de lelijkheid extra aandacht krijgt. Eeuwig jammer voor misschien wel de leukste stad van Nederland.

Over sprakeloosid

Sprakeloos, en verhalen over die sprakeloosheid, maar ook verhalen die me sprakeloos doen staan. Kortom, over politiek, maatschappij, boeken, eigen verhalen en soms iets over mezelf. Maar verhaalt niet ieder geblogt woord over mezelf. Kortom, sprakeloos verhalen.
Dit bericht werd geplaatst in Begrip van de dag en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

