Begrip, van de dag (22) Verkering

verkering
VERKERING

Soms heb je dat met woorden, dat ze niet smaken of je niet passen. Dat kan komen door de klank of de groep die ze gebruikt waarmee je je niet wilt identificeren. In andere gevallen heb ik er helemaal geen rationele verklaring voor. Als klein jongetje had ik dat al bij het woord ‘verkering’. Hoewel ik op de lagere school dapper meedeed met het fenomeen verkering hebben, vond ik het een akelig woord. Iemand verkering vragen klinkt nog steeds als iets obsceens voor mij, terwijl de gemiddelde sterveling alleen maar mooie zaken voor ogen heeft. Althans meestal. Ik heb nooit iemand verkering gevraagd, maar ik heb het wel gehad. Vandaag op de kop af 25 jaar zelfs en nog wel met dezelfde dame.

Bij de ontleding van verkeren stuit ik op drie betekenissen nameling omgang hebben met, zich bevinden en veranderen. Bij de eerste betekenis stuit ik al op de vrijblijvendheid want ik heb met meer mensen omgeving, zonder dat daar het woord verkering aan gekoppeld betrijp van de dag 1wordt. Bij zich bevinden krijg ik ook hele enge associaties namelijk dat je altijd in iemand directe nabijheid bent in de letterlijke betekenis van het woord. Je sluit als het ware een siamees verbond.

De derde betekenis is eigenlijk het meest complete in relatie (leuke woordspeling!) met verkering hebben. Hierbij wordt gerefereerd aan de verandering. Juist omdat dit het meest pas bij ‘het vragen van verkering’, de enorme verandering die het teweeg kan brengen, van een individuutje wordt je onderdeel van een setje. In de meeste hoofden wordt echter niet de verandering, maar de klefheid van de symbiose bedoeld. Toch, Bredero zei het al: ‘Het kan verkeren.’ En op taalkundig gebied durf ik Bredero niet tegen te spreken. Dus, al 25 kunnen we verkeren, iedere dag weer anders.

Over sprakeloosid

Sprakeloos, en verhalen over die sprakeloosheid, maar ook verhalen die me sprakeloos doen staan. Kortom, over politiek, maatschappij, boeken, eigen verhalen en soms iets over mezelf. Maar verhaalt niet ieder geblogt woord over mezelf. Kortom, sprakeloos verhalen.
Dit bericht werd geplaatst in Begrip van de dag en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

