Begrip, van de dag (21) Moksie Metie

betrijp van de dag 1

MOKSIE METIE

Puur op basis van de klank, misschien de alliteratie, heb ik vanavond gekozen voor Moksie Metie. In een ver verleden heb ik in Amsterdam wel eens roti met kip gegeten en een gerecht waarin kouseband verwerkt is. Ik herinner me dat het lekker was, maar het is al wel 25 jaar geleden. Vanavond was het roti kip kerrie, pom met kip en….dus moksie metie. Voor mij als carnivoor een onbewuste goede keuze want gemengd vlees is vaak favoriet bij mij. Naar nu blijkt ook in de Surinaamse keuken.

Even een demografisch uitstapje, in het oosten van het land is het aandeel van Surinamers (Surinaamse Nederlanders zo u wil, of Nederlanders met een Surinaamse achtergrond) niet zo groot. Op zich begrijp ik dat niet, want het is er objectief toch heel goed wonen naar mijn bescheiden mening. De kans dat we hier dus struikelen over de Surinaamse 20151024_193528restaurants is nihil, maar sinds dit jaar is er in Zevenaar een klein Surinaams (afhaal)restaurant, Switi. Een verrijking van de mogelijkheden om de smaakpapillen ook met dit eten te verwennen.

Ongetwijfeld zullen er mensen met dedain denken, wat een provinciaal om gewag te maken van zoiets iets normaals als een bordje moksie metie. Het zij zo, ik ben nu eenmaal niet van de grachtengordel, maar wel verheugd met Switi in de nabijheid. Switi staat voor alles wat lekker of prettig is, in dit geval eten. De eetgelegenheid had wat mij betreft ook Kon Hesie Baka genoemd kunnen worden. Dit is de enige suggestie die ik kan aanvoeren, want de Surinaamse taal (Sranan Tongo) ben ik niet machtig. Kon hesi bakka betekent, kom gauw terug. Doen we vast.

Over sprakeloosid

Sprakeloos, en verhalen over die sprakeloosheid, maar ook verhalen die me sprakeloos doen staan. Kortom, over politiek, maatschappij, boeken, eigen verhalen en soms iets over mezelf. Maar verhaalt niet ieder geblogt woord over mezelf. Kortom, sprakeloos verhalen.
Dit bericht werd geplaatst in Begrip van de dag en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Begrip, van de dag (21) Moksie Metie

  1. Leuk én lekker, lijkt me!

Geef een reactie

