Begrip, van de dag (19) Johan Cruijff

betrijp van de dag 1

JOHAN CRUIJFF

Het is een gedenkwaardige dag vandaag, donderdag 22 oktober 2015. Als fan van de enige voetbalclub van Nederland, Feyenoord Rotterdam, heeft Johan Cruijff me geraakt. Door de berichtgeving dat de Nummer 14 ernstig ziek is, er is longkanker gediagnosticeerd, heeft hij iets in me losgemaakt. ,,Verdorie, ik weet dat hij gerookt heeft, hij is bovendien van de verkeerde club uit 020.” Het is een irrationele gedachte, want van mijn soort, de rokende klasse, weet je dat je misschien wel 40% kans maakt op deze ernstige ziekte. Je weet het, je ziet het om je heen, maar…… Maar niks want een smoesje is snel geboren.

Ik heb niets met de voetballer Johan Cruijff. Mijn held was Willem van Hanegem als kind en met mijn objectiviteit was dat ook de betere voetballer. Ik heb niets tegen de mens johan cruyffCruijff, hij is alleen van 020. Maar zou het hem lukken dat een Ajaxied een voorbeeld voor mij gaat worden. Begrijp me goed, ik ambieer geen enge ziekte aan mijn longen. De berichtgeving van vandaag heeft me andermaal aan het denken gezet, zwaar aan het denken.

Misschien heeft de Cruijffiaanse uitspraak: ,,Ieder nadeel heb zijn voordeel” toch meer inhoud dan ik ooit voor mogelijk heb gehouden. Het is alleen hij heb het nadeel en ik kan het voordeel pakken door te stoppen. Ik ga er andermaal ernstig over nadenken. Maar eerst nog wachten tot 8 november als in korte tijd de klassieker twee keer achter elkaar gespeeld wordt. Dat is te zenuwslopend. Als ze twee keer gewonnen hebben is de tijd er rijp voor.

 

Naschrift van 24 maart 2016: Hij heeft me een goede stoppoging opgeleverd, maar ook niet meer dan dan. Misschien na vandaag, tjemig wat kan dat snel gaan. Nieuwe doordachte poging over 14 dagen.

Over sprakeloosid

Sprakeloos, en verhalen over die sprakeloosheid, maar ook verhalen die me sprakeloos doen staan. Kortom, over politiek, maatschappij, boeken, eigen verhalen en soms iets over mezelf. Maar verhaalt niet ieder geblogt woord over mezelf. Kortom, sprakeloos verhalen.
Dit bericht werd geplaatst in Begrip van de dag en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

