Begrip, van de dag (18) Overwerk

betrijp van de dag 1

OVERWERK

Gaat het nu over werk of overwerk? Dat vraag ik me af bij het bedenken van de eerste zin. Er staat natuurlijk overwerk, dat begrip dat in voorgaande decennia veelvuldig gebruikt werd om moeder de vrouw en haar gezin te ontlopen. Soms zelfs voor een scharrel of de secretaresse. Tegenwoordig is dat een stuk moeilijker, met al die thuiswerksituaties. Ontvluchten is een stuk moeilijker geworden, maar dat probleem is wederkerig. Ik bedoel dat ook het ontvluchten van werk een stuk minder vanzelfsprekend is geworden. Flexibilisering noemen we dat en dat is goed, vinden we nu.

Het begrip doemde op toen ik hedenochtend mijn vrije tijd opofferde omdat ik, gezien mijn to-do-list en beperkte aanwezigheid van collega’s, dacht dat het zinvol zou zijn om toch ‘op de achtergrond’ aanwezig te zijn. Niemand heeft mij dat gevraagd en toch doe ik flexibel werkenhet. Dit gaat dus over werk, maar het is geen overwerk vooralsnog, want ik word geacht mijn vrije uren zo spoedig mogelijk terug te pakken. Als dat lukt tenminste. En uitbetaling van overwerk schijnt belastingtechnisch niet aanlokkelijk, over werk gesproken.

Lastig dat flexibele werken. Je privé wordt geïnfecteerd met werk, daar waar je geacht wordt je op te laden voor optimale prestaties. Was het vroeger toch gemakkelijker, want dan nam je je privé mee naar je werk. Je onttrok je gewoon aan je sores om een schaduwprivé te ontwikkelen. In het gunstigste geval bleef je gewoon langer, dat maakte ook nog eens een goede indruk op je baas. In het mindere fraaie geval werkte je een andere ‘overwerker’ af. Vanochtend heb ik tijdens mijn overwerk een paar wasjes gedraaid en de vaat ingeruimd. Het kan verkeren.

Over sprakeloosid

Sprakeloos, en verhalen over die sprakeloosheid, maar ook verhalen die me sprakeloos doen staan. Kortom, over politiek, maatschappij, boeken, eigen verhalen en soms iets over mezelf. Maar verhaalt niet ieder geblogt woord over mezelf. Kortom, sprakeloos verhalen.
Dit bericht werd geplaatst in Begrip van de dag en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

