Begrip, van de dag (9) Thee-tips

betrijp van de dag 1

THEE TIP

Je hebt koffiedrinkers en theedrinkers. En natuurlijk bierdrinkers, maar die laat ik gemakshalve even buiten beschouwing. Zelf zweer ik bij een stevige bak koffie in de ochtend en tussendoor een bakkie troost om de dag door te komen. Een theedrinker ben ik zeker niet. Ik doe mijn uiterste best om meededogen te hebben voor de theedrinkende medemens, maar feitelijk vind ik het niet veel meer dan een ouwewijvendrank. De echte theedrinker neem ik op de keeper beschouwd niet serieus.

Daar denkt de marketing heel anders over. Kenden we vroeger in deze contreien vooral de Engelse thee, tegenwoordig kan ieder struikje mondiaal ontdaan worden van zijn blaadjes en er zijn creatieve geesten die er thee van weten te maken. Sterker nog, ze weten dit ook nog aan de man te brengen door er allerlei louterende eigenschappen en kwalificaties aan te geven. Ik ontken niet dat een kopje warm water slecht is voor het gestel en de teatipingewanden, maar als dat nodig is kan dat natuurlijk ook zonder blaadjes. Ook komt het ritueel van theedrinken vanuit de Oriënt steeds meer in zwang. Thee serveren wordt verheven tot een ware kunst. Het blijft gewoon kokend water, hoe vaak je het ook overgiet naar een ander bakje of potje.

De mondialisering van het theedrinken heeft in sommige kringen drastische vormen aangenomen mede door een gladde campagne van de theeproducenten waardoor thee een vals, gezond en jeugdig imago heeft gekregen. Toch blijft thee voor mij een ouwewijvendrank. Of ik nog theetips heb? Nee, ik niet en dat moge duidelijk zijn. Ik ben zelfs tegen Teatips, louter propaganda naar mijn bescheiden mening.

Over sprakeloosid

Sprakeloos, en verhalen over die sprakeloosheid, maar ook verhalen die me sprakeloos doen staan. Kortom, over politiek, maatschappij, boeken, eigen verhalen en soms iets over mezelf. Maar verhaalt niet ieder geblogt woord over mezelf. Kortom, sprakeloos verhalen.
Dit bericht werd geplaatst in Begrip van de dag en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

