Begrip, van de dag (3) Wapenvondst

betrijp van de dag 1

WAPENVONDST

Onlangs werden we periodiek weer eens opgeschrikt door een slachtpartij op een Amerikaanse school. We zijn even ontzet, wachten de discussie af over het vrije wapenbezit in het land van de onbegrensde mogelijkheden en schudden vervolgens meewarig het hoofd, want het is immers bij de Amerikanen, en die zijn bewezen niet goed snik. Ze hebben immers 0,8 wapen per hoofd van de bevolking, baby’s inclusief. De wapenlobby aldaar buigt zich volgens mij hoe ze peuters en kleuters moeten bewapenen, want 1:1 zou een mooi toekomstig wapenfeit zijn.

Vandaag werden we in Nederland opgeschrikt met een soortgelijk ernstig bericht. In 2,5 jaar heeft de politie 24.000 wapens in beslag genomen en ze verwachten er dit jaar nog 2500 te kunnen toevoegen. Kijk, zo’n bericht fascineert me mateloos. Niet dat ik iets met wapens heb, integendeel. Buiten de holsters van politie-agenten, in musea en op de kermis heb ik slechts één keer een wapen in reallife gezien. In een Nijmeegse volkswijk liep een buurman er opzichtig mee op straat, voorzichtig op een handdoek. lucky lukeVolgens mij was er een inleveractie gaande, maar dat is al meer dan vijftien jaar geleden. Het bericht intrigeert me vooral om te achterhalen wat de nieuwswaarde van het bericht is en waarom juist nu?

Heeft het iets te maken met de recente actie van die gek in de VS? Hoe weten ze nu dat er nog 2500 gevonden gaan worden? Is dat een kwestie van hogere wiskunde of hebben ze de adressen al en is het gewoon een kwestie van goed inroosteren van de vaderlandse veldwachters? Waarom kiezen ze 2,5 jaar om het nieuws naar buiten te brengen? Allemaal vragen die mij afleiden van de ernst op zichzelf.  Want buiten dat er meer wapens worden gevonden, aldus het bericht, zijn ze ook gevaarlijker en de gebruikers hebben ook een lagere drempel om de wapens te gebruiken. En wat ik wil weten, hoeveel wapens zijn er niet gevonden? Zijn daar statistieken over? Stel dat er een miljoen wapens zijn, dan moeten er nog 976.000 gevonden worden en aan het eind van het jaar dus nog  ‘slechts’ 973,500. Ik weet niet of een miljoen realistisch is, maar omgerekend zou dat 0,06 per hoofd van de bevolking zijn. Voor wie zou dat een uitdaging betekenen, voor de wapenindustrie of de politie? Ik durf het niet te zeggen, maar ik blijf het een heel raar bericht vinden.

Over sprakeloosid

Sprakeloos, en verhalen over die sprakeloosheid, maar ook verhalen die me sprakeloos doen staan. Kortom, over politiek, maatschappij, boeken, eigen verhalen en soms iets over mezelf. Maar verhaalt niet ieder geblogt woord over mezelf. Kortom, sprakeloos verhalen.
Dit bericht werd geplaatst in Begrip van de dag en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

