Fotofestival Naarden met dopper

‘Water is het verbindende thema in de editie van 2015.
Vanwaar die keuze? We willen in onze tentoonstellingen de Nederlandse identiteit ontrefelen, zegt Koster. “We laten een stukje van het DNA van Nederland zien……Dit jaar is het thema water, ook iets wat ons Nederlanders bindt. Bijna alle Nederlanders kunnen zwemmen en schaatsen, maar het is veel meer dan dat. Het is logistiek, het is kunst, het is een inspiratiebron.”

Dit schrijven de curatoren van het festival in het festivalkrantje. In ben Nederlander, dus ik moet behept zijn met dat DNA. En inderdaad ik kan zwemmen en waarschijnlijk nog steeds schaatsen, al is dat al weer een aantal jaar geleden gepraktiseerd. Ik geniet van de Hollandsche polderlandschappen, ik woon in het rivierengebied en mag graag wegdromen, kijkend over het water van de zee. Een praatje over het weer mag je met mij maken en als het regent, en dat doet het in de beleving van de Nederlander vaak, dan mopper ik mee, met ongeacht welke gesprekspartner.

Maar water is meer, niet alleen voor Nederlanders die zich spreekwoordelijk een plekje hebben verworven op deze aarde door het water te bevechten. Aan de andere kant was het water een vriend als mogelijkheid van transport en dus heel veel (bedenkelijke) handel. Water is een vriend en een vijand, voor Nederlanders maar ook voor de rest van de wereld. Water is een essentiële levensbehoefte, water is er soms in overvloed, maar ook schaarste is onlosmakelijk met water verbonden. Water is een economisch product dat door bijvoorbeeld Nestlé op een misdadige manier wordt misbruikt. Water is heel veel en het beslaat het grootste deel van de Aarde en als we niet uitkijken in de toekomst nog meer dan nu. Maar water is vooral ook een reden om naar het fotofestival in Naarden te gaan.

20150524_123538

20150524_124500

20150524_124510

20150524_124747

20150524_130935

20150524_131506

20150524_133437

20150524_140333

20150524_153857

20150524_154325

IMG-20150524-WA0000

20150524_160954

20150524_161809

20150524_161301

Mooie foto’s, interessante ambiance en overal de dopper mee, een zeer recent gekregen verjaarscadeau van mijn jongste zoon. Hij is tegen plastic flesjes water en heel terecht want dat is niet milieu-vriendelijk. Ik koester het cadeau, ook al doucht hij tegen datzelfde milieu in veel te lang, verspilling van water en energie. Het water altijd bij je is niet alleen een modegril, want de westerse mens schijnt het dorstgevoel kwijt te zijn. Tachtig procent drinkt niet voldoende vocht. Ik ben geen uitzondering. Sloten koffie, af en toe wat sap of frisdrink, regelmatig een biertje, maar water? Mijn dopper gaat mee, de rest van mijn leven.

Over sprakeloosid

Sprakeloos, en verhalen over die sprakeloosheid, maar ook verhalen die me sprakeloos doen staan. Kortom, over politiek, maatschappij, boeken, eigen verhalen en soms iets over mezelf. Maar verhaalt niet ieder geblogt woord over mezelf. Kortom, sprakeloos verhalen.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Fotofestival Naarden met dopper

  1. Rob Alberts zegt:

    Meestal vergeet ik mijn flesje.

    Wat een leuke fotoserie!

    Regenachtige groet,

Geef een reactie

