40. We hebben geen Kelder uit de serie de kabbelende 100

Om te zeggen dat ik een feestbeest ben, nee! Lieden die dat beweren hebben een beperkte kijk op de mensheid in het algemeen en op mij in het bijzonder. Een enkele onverlaat heeft mij ooit een partypoeper genoemd. Misschien had ze gelijk. Feestelijk meedoen met de conventies is niet aan mij besteed. Het is niet uit arrogantie, maar ik heb in veel gevallen een hekel aan massa’s. Eén uitzondering is de gang naar De Kuip in Rotterdam, maar iedere gek zijn gebrek. Als het zogenaamd leuk moet zijn, ben ik niet op mijn allerbest. We zijn aanbeland in de feestmaand dus ik heb het zwaar. Het begint al met die overhypte terugkerende ellende van Serious Request. Over Sinterklaas en Zwarte Piet heb ik het niet eens. Dan komen de kerstdagen. Tegen de tijd dat de Top2000 zijn einde nadert ben ik een en al melancholie. Ik kan niet wachten op het nieuwe jaar.

20141224_142619

Dat was vroeger niet anders. Sinterklaas vond ik als kind geweldig, natuurlijk om de cadeautjes. Een massaal event als Serious Request bestond gelukkig niet. Goede gaven werden geacht vanuit jezelf te komen, daar hoefde je geen plaatje voor aan te vragen. Maar ook aan kerst heb ik geen bijzondere herinneringen. Dat was trouwens de enige keer dat ik naar de kerk moest. Niet omdat mijn ouders me het geloof wilde bijbrengen, maar puur om oppastechnische redenen. Oud & Nieuw werd pas echt interessant toen ik wat ouder werd. Echter waar ik wel goede herinneringen aan heb, zijn de voorbereidingen op het kerstfeest. De boom was een klus voor mijn moeder, daar bemoeide ik me niet mee. Ook de boodschappen halen kwam op de schouders van mijn moeder terecht. Tegenwoordig heet dat kerststress, ik heb het nooit waargenomen bij mijn moeder. Steevast liep ik, nadat ik uit school kwam, naar de kleine kelder in ons huis. Met de dag raakte die gevulder. Het was er gezellig druk vond ik. Die perceptie zal ongetwijfeld met mijn orale inslag te maken hebben. Het is niet voor niets dat ik nog steeds rook, maar nooit heb ik een hekel gehad aan lekker en veel eten. Ik denk dat mijn moeder mijn enthousiasme voor de gezellige kelder wel kon waarderen. Ze deed het tenminste niet voor niets. Nu zijn de rollen omgedraaid, maar we hebben geen kelder. De schuur is omgedoopt tot gezellige ruimte ter voorbereiding van de feestdagen. Beide kerstdagen komt er familie om een stukje gezelligheid weg te eten.

Over sprakeloosid

Sprakeloos, en verhalen over die sprakeloosheid, maar ook verhalen die me sprakeloos doen staan. Kortom, over politiek, maatschappij, boeken, eigen verhalen en soms iets over mezelf. Maar verhaalt niet ieder geblogt woord over mezelf. Kortom, sprakeloos verhalen.
Dit bericht werd geplaatst in de kabbelende 100 en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op 40. We hebben geen Kelder uit de serie de kabbelende 100

  1. Appelvrouw zegt:

    Zo’n schuur is reuze handig. Ook fijn als er muizen komen, hebben die ook een lekker kerstmaal.
    Ik ben lekker alleen morgen en doe niets aan eten en verplichtingen.
    Maar ohhh… ik mis kerstbonbons!

    • sprakeloosid zegt:

      Appelvrouw, de posterij werkt niet meer, anders had ik ze je met alle mogelijke plezier willen opsturen. Geef maar aan een volgende keer. Geen kerststress voor jou, maar bak iets moois, gezonds en niet al te over de datum. Toch fijne feestdagen gewenst.

  2. Appelvrouw zegt:

    Sprakeloos, Oh, dat is een fijne kerstgedachte, een doosje opgestuurde bonbons.
    Maar zou jij niet ook eens een flesopener brengen?

    Ik heb iets heerlijks gebakken, echt gezond geloof ik.

    • sprakeloosid zegt:

      Ja die date toen ik naar Rodeschool treinde lukte niet, weet niet waarom. De een doosbonbons en de flesopener nu dus. Had je toen geen biertjes als tegenprestatie

      • Appelvrouw zegt:

        Het ging niet door omdat ik ging logeren geloof ik.
        Ik bier als tegenprestatie? Dat geloof ik nooit. We zouden in usquert afspreken, gewoon zomaar, omdat ik daar nog nooit geweest was.
        Maar dat gaat nu niet meer. Voorlopig zit jij toch je schuur leeg te eten 🙂

      • sprakeloosid zegt:

        Deel 1 gepasseerd, net een zalmtaart gemaakt voor de brunch. En die bieren, volgens mij had je ze maar dronk je ze toch niet op. Wat moest je anders met een flesopener. Never mind, ik neem me eigen bieren wel mee in de trein als er ooit weer een ritje richting Rodeschool gaat, 11 februari moet ik in de stad zijn trouwens, maar of het dan bier weer is……… Ik laat het weten, je kunt nooit weten. Veel plezier gehad met Pingu?

      • Appelvrouw zegt:

        Ok, dat over het bier daar kunnen we het nog wel eens over hebben.
        als ik 11 februari weer kan fietsen is het bierweer in de stad.
        Pingu was heel fijn, de rest van de avond lichte gymoefeningen gedaan en muziek geluisterd. Nog trouwens.
        Zalmtaart klinkt verrukkelijk!

  3. Rob Alberts zegt:

    Voor straf werd ik vroeger met mijn volle bord naar de kelder verwezen.
    Pas als ik mijn bord had leeg gegeten mocht ik mij weer melden.

    De koelkast heeft in veel huishoudens de kelder vervangen.
    En nu zijn er erg veel supermarkten 24/7 het jaar rond open om van alles te kopen.

    Ik wens jou en je dierbaren een Fijne Feestdagen.

    Vriendelijke groet,

    • sprakeloosid zegt:

      Bij ons had de schuur een soortgelijke functie, werd niet vaak gebruikt, maar al etend op de schommel was niet echt slecht. De koelkast voldoet qua ruimte in de verste verte niet, zelfs de bijkeuken/washok is in deze dagen niet afdoende. We zullen eens nadenken over de overvloed. JIj ook fijne dagen.

Geef een reactie

