20. DUIVEN IS THE PLACE TO BE uit de serie de kabbelende 100

 

Er zijn wel eens mensen die me meewarig aankijken als ik zeg in Duiven te wonen. Eerlijk gezegd het was nimmer een ambitie, maar sinds 1999 is het er toch van gekomen. Van een authentiek centrum is absoluut geen sprake, wel van nieuwbouwwijken die vanaf eind jaren tachtig zijn gebouwd. En je moet maar zo denken, de nieuwbouwwijk van nu, is de authenticiteit van over 100 jaar. Het is er prima wonen, een mate van anonimiteit met een dorps karakter. Rijdend vanuit Utrecht denk ik wel eens, Duiven is het einde van de Randstad, de rust begint hier. Met het Gelders Eiland, het dijkenlandschap, de Veluwezoom, de Veluwe, de Ooypolder en zelfs het Reichswald op fietsafstand, ook voor de ongeoefende peddaleur. Ook steden als Nijmegen, Utrecht en Doetinchem zijn gemakkelijk bereikbaar. En als je perse moet, kun je met tien minuten in hartje Arnhem zijn, als het dan echt moet.

2014-02-05 15.23.04

Hoewel de bouwcrisis ook in de voormalige groeikern Duiven heeft toegeslagen, zijn er nog wel ambities om de kern van Duiven op te leuken en alsnog aan te passen aan de hoeveelheid bewoners en de wensen van deze tijd. De ambities waren groot, maar de verwezenlijking loopt minder onstuimig. Het eerste deel is gerealiseerd en de voorbereidingen voor het tweede gedeelte zijn klaar. Over 2, 3 of misschien wel tien jaar ziet het centrum er beslist anders uit. Nu zijn er vooral nog veel kale muren. De gemeentelijke autoriteiten hebben er wat op gevonden door foto’s op te hangen die iets vertellen over de historie van het dorp. Ik vind het een strak plan en wat mij betreft mag het een permanente openluchtexpositie zijn en mogen er nog veel meer foto’s komen te hangen. De kans dat Duiven op de werelderfgoedlijst komt is nihil, maar het heeft wel een interessante historie. Ik moest erg lachen om de foto die het groenkernpotentieel aan de man wilde brengen. Het is maar goed dat ik toen die foto niet gezien heb, want het geeft wel een hele deprimerende indruk die geheel haaks staat op de boodschap: ‘Eigenlijk zou iedereen in Duiven moeten wonen.’ Het feit dat het inwonertal rond de 25.000 is blijven steken geeft aan dat de intentie van de toenmalige bestuurders niet is uitgekomen. Ik ben er blij mee, want iedereen is wel heel veel. Ik ben benieuwd hoe ik de propaganda van de actuele centrumplannen over twintig jaar zal beoordelen?

2014-02-05 15.23.27

Over sprakeloosid

Sprakeloos, en verhalen over die sprakeloosheid, maar ook verhalen die me sprakeloos doen staan. Kortom, over politiek, maatschappij, boeken, eigen verhalen en soms iets over mezelf. Maar verhaalt niet ieder geblogt woord over mezelf. Kortom, sprakeloos verhalen.
Dit bericht werd geplaatst in de kabbelende 100 en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op 20. DUIVEN IS THE PLACE TO BE uit de serie de kabbelende 100

  1. Kijken ze je echt meewarig aan?
    Als dat zo is is dat hun probleem.
    Jij woont goed en daar gaat het om.
    Groet van Annette uit Gieterveen 🙂

Geef een reactie

