Een ontbrakkend 2014 toegewenst

Een maagdelijk jaar ligt voor ons, maar als ik de tijdlijn op mijn twitteraccount moet geloven is het woord voor 2014 al bekend. Het woord brak komt veelvuldig voor, hoogstwaarschijnlijk passend bij de gemoedstoestand van velen. Ook ik ben brak, maar ben vooral aan het nadenken wat een raar woord dat is. Bij het begrip brak denk ik in eerste instantie aan het opdiepen van mijn aardrijkskundige kennis, namelijk die watergebieden waar zoet en zout water bij elkaar in komen. Het brakke water is minder gezouten dat ‘normaal’ zeewater. Veelal hoort er een aparte biotoop bij. Dus terugvertalend naar de toestand van velen in ‘the morning after the night before’, het begin van een veelbelovend jaar. ‘Ik voel me zo’n beetje half-om-half, vlees noch vis.’ Ik denk dat de meesten zich gewoon kloten voelen, maar dat niet als zodanig benoemen. Ze doen het af met het halfhartige BRAK, een spookbeeld dat ieder jaar weer opdoemt.

brak 1

Ook ik sluit me maar aan bij de feestende meute, ik voel me brak. Ongetwijfeld heb ik meer biertjes gedronken dan goed voor me zou zijn, maar om daar mijn gemoedstoestand aan toe te schrijven gaat wat ver. Uit eerdere ervaringen weet ik dat er op 1 januari een goede graadmeter is of je een kater hebt. Je gaat traditiegetrouw voor het Nieuwjaarsconcert zitten met een bak koffie en als het getetter blijvend te hard is, dan heb je een kater. Snel luister ik heel even naar de Weense klanken, maar er gebeurt niets hinderlijks, dus geen kater. Maar wel brak. Wat is dat dan? Ik denk een combinatie van te veel gegeten, slecht gegeten, je reet op te veel sofa’s en banken gezeteld, een agenda die je ondanks de vrije dagen maar voor een deel kunt bepalen met alle gevolgen van dien en vooral de maagdelijkheid van het nieuwe jaar. Een jaar met nieuwe voornemens. Ik weet het niet. Ik zag vandaag een geweldig lijstje langskomen.

brak 2

Ik denk dat ik me hier maar aan vast ga houden.

                                                                                                                                                                Jaloers ben ik op die jongens en meisje van Jan de Witt die het oude jaar er met een frisse duik afspoelen, het maakt niet uit of dat water zoet, zout of brak is, als het maar heel koud is. Nu heb ik de onhebbelijke eigenschap dat ik op onvrijwillige basis niet in water duik dat kouder is dan twintig graden. Ik zal dus nimmer een te gek Unox-mutsje verwerven door met de sadomasochistische gekte mee te doen. Mijn nieuwjaarsduik beperkt zich tot een hand door de achterdeur om te constateren dat het begint te regenen. Koud en onbehagelijk dus.

2014-01-01 20.06.17

Nu weet ik zeker dat ook ik in 2014 zal duiken, gewoon de ene voet voor de andere. Soms zal er tegenstroom zijn, op andere momenten zit het tij mee. Je weet dat er aftakkingen zijn in de ‘mainstream’ die leiden naar het onbekende. Spannend, maar onbekend. Dat onbekende kan doodlopend zijn met als gevolg een poel van stilstaand water. Voor hetzelfde geld lijdt het naar een onverwachte waterval die je al dan niet gewild meesleurt. Maar altijd komt dat water weer op één en dezelfde plek uit, het einde van 2014. Go with the flow is een razendpopulaire uitdrukking, die de nietigheid van een enkel individu vooral wil benadrukken. We zullen wel zien hoe we 2014 doorkomen, het doel is in ieder geval het halen van de eindstreep in voor- en tegenslag. En op 1 januari 2015? Dan zijn we weer brak? Misschien is dat wel het streven, het ‘ontbrakken’.

Dus iedereen een ontbrakkend 2014 toegewenst. Ik ga in ieder geval mijn best doen.

Over sprakeloosid

Sprakeloos, en verhalen over die sprakeloosheid, maar ook verhalen die me sprakeloos doen staan. Kortom, over politiek, maatschappij, boeken, eigen verhalen en soms iets over mezelf. Maar verhaalt niet ieder geblogt woord over mezelf. Kortom, sprakeloos verhalen.
Dit bericht werd geplaatst in Actueel Sprakeloos en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Een ontbrakkend 2014 toegewenst

  1. Een prachtig schitterend leeg en zuiver NU toegewenst!

  2. blutch1 zegt:

    Brak, mooi, dan kun je alle kanten nog op.

  3. Aad Verbaast zegt:

    Mooi hoe zo’n lijstje door de jaren heen kan evolueren. Dat betekent vooruitgang! 🙄

  4. Selma zegt:

    Leuk blog! En succes gewenst met de voornemens.
    Die je wat mij betreft op elke andere willekeurige datum kunt nemen.
    Dat wij 1 januari als een bijzondere dag zien, als het begin van het jaar, is geleend van de Romeinen, met name van de Juliaanse kalender.
    Het is geen datum die logisch verband houdt met het jaarritme van de hemellichamen en de natuur.
    Zoals de klassiekere data (van alle voorchristelijke godsdiensten) voor het begin van jaar wel deden: die vielen op de solstitia of de equinoxen.

Geef een reactie

