12. EEUWIG TROUW uit de serie de kabbelende 100

 

Tegenwoordig zitten de zakken van mijn jas overvol. Naast mijn portemonnee, autopapieren, hondendrollenzakjes en sigaretten, is er sinds een week iets nieuws bijgekomen. Een chique doosje met de e-sigaret. Vorige week heb ik me laten overtuigen dat de elektrische sigaret een middel moet zijn om het roken te verminderen. Over stoppen met roken durf ik nog niet te dromen. Meerdere maandsalarissen heb ik al gespendeerd aan stoppen, dus toekomstvoorspellingen hieromtrent laat ik achterwegen. Het doel is halvering van mijn sigarettenbehoefte. Als dit lukt heb ik mijn investering binnen een maand eruit en moet het ‘winst’ op gaan leveren. Natuurlijk weet ik dat ook de elektrische sigaret niet gezond is. Ik ben toch niet gek! Er zitten in ieder geval minder slechte stoffen in. Dus sinds een week puilen mijn jaszakken uit. Ik heb inmiddels geleerd dat ik niet alles in mijn broekzak moet stoppen. Dat zou zo’n raar gezicht zijn.

 

2013-11-30 14.13.22

 

En dat heb ik weer, alles overwogen, van alle kanten bekeken en gerationaliseerd, komt er deze week een hausse aan anti-informatie over de e-sigaret. Natuurlijk is het goed dat we in Nederland instanties hebben die ons gewone stervelingen waarschuwen voor verderfelijk gedrag, maar dan graag op een volwassen manier. Ik heb in een week twee pakjes minder sigaretten gerookt en dat is pure winst, voor zowel mijn kredietwaardigheid als ook voor mijn gezondheid. (Ja hoor, ik begrijp best wel dat mijn gezondheid zo minder hard achteruit holt) Gisteravond was er een debat bij onze nationale grachtengordeltrollen Pauw en Witteman over de e-sigaret. Niets geen nieuws, behalve dan dat ik bevestigd werd in de alom aanwezigheid van fundamentalisten en gezondheidsfreaks. De directeur van het voormalige Astmafonds, de heer Michael Rutgers triggerde mij om de volgende tweet de wereld in te helpen.,,Moet het even ophoesten #penw Bij zo’n #ayatollah vd longstichting zou je toch bijna wensen dat roken de norm gaat worden #rutgers.”

 

Ik weet dat het niet genuanceerd is, maar weet je wat ongezond is? Kinderarbeid, vrouwenhandel en oorlog. Maar ook een kabinet Rutte die willens en wetens de economie naar de mallemoer helpt. Machtswellustelingen en persoonlijkheidsgestoorden in de to(p van allerlei organisaties, dat is ook ongezond. En ja, roken ook, heel ongezond, maar laat mij zelf bepalen hoe ik mijn leven inricht. Ja, of voor de cynici: Laat me effe zelf de regie van mijn dood in eigen hand nemen (t.z.t.). Betutteling is misschien wel het meest ongezonde in Nederland.

 

Over sprakeloosid

Sprakeloos, en verhalen over die sprakeloosheid, maar ook verhalen die me sprakeloos doen staan. Kortom, over politiek, maatschappij, boeken, eigen verhalen en soms iets over mezelf. Maar verhaalt niet ieder geblogt woord over mezelf. Kortom, sprakeloos verhalen.
Dit bericht werd geplaatst in de kabbelende 100 en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op 12. EEUWIG TROUW uit de serie de kabbelende 100

  1. Allemachtig Vincent, hoe uit min hart gegrepen! Alsof ik het mezelf hoor schrijven.
    Niks meer aan toe te voegen.

    Slaap lekker (na nog een pufje of wat.)

  2. Met het roken ben ik in het vorig Millennium gestopt. Na 30 jaar hoefde het opeens niet meer. Zo’n 10 jaar heb ik van allerlei ademhaling- en gezondheidskwaaltjes last gehad. Feitelijk voelde ik mij rokende veel gezonder, maar dat terzijde.
    Rokers kom ik nu vooral in verdomhoekjes tegen. De grootste belastingbetalers in Nederland staan op koude en natte plaatsen, alsof het de grootste misdadigers zijn. Het stoort mij telkens weer.
    Het doosje met deze e-sigaret ziet er prima uit.
    Van mij geen verder commentaar op jouw gewoonte.

    Vriendelijke groet,

Geef een reactie

