Amsterdamse VVD lanceert obsceen voorstel

De Amsterdamse wethouder Eric van der Burg heeft zijn ‘minutes of glory’ in dezer dagen. Hij haalt de landelijke pers met zijn kruistocht tegen dikke kinderen, of moeten we het de Inquisitie tegen ouders van dikke kinderen gaan noemen? De VVD zal eerst eens moeten kijken in eigen gelederen onder het mom ‘Eigen Volk’ eerst. Ik heb nooit een VVD-er horen zeggen dat Erica Terpstra moest afvallen toen ze nog ‘obesed’ was; Ton Elias zou eigenlijk ook de VVD niet meer in de Tweede Kamer mogen vertegenwoordigen vanwege zijn omvang; ik herinner me Pieter Hofstra nog niet zolang geleden rond waggelend in het Haagse. En wat te denken van wijlen Henk Vonhoff? Mijn vader was geen VVD fan en de alliteratie van vet, vvd en Vonhoff was snel gemaakt. Ik ga niet in op de genetische component van het dik zijn bij deze mensen, ik ga niet uitpluizen hoe onevenwichtig deze persoonlijkheden zijn of waren en daardoor mogelijk alle frustraties weg aten. Ik constateer slechts, zonder oordeel over de genoemde individuen.

Nu hebben VVD-ers niet het alleenrecht om dik te zijn, dat is te zien in alle partijen. Sterker nog, in heel Nederland is vetzucht een probleem. Nu heeft wethouder Eric van der Burg gemeend met zijn egotripperij, zijn politieke loopbaan een schwung te geven door dikke kinderen en hun ouders te gaan beschadigen, onder het mom we gaan ze helpen. Dikke kinderen zijn het resultaat van kindermishandeling en moeten aangegeven worden bij het Steunpunt Huiselijk Geweld. Proef de laatste zin maar eens goed.

Het is genoegzaam bekend dat Nederland heel hard de Amerikaanse samenleving aan het volgen is. Gebrek aan lichaamsbeweging, zittende beroepen, computerbezigheden voor jong en oud en vooral een zinderend aanbod aan ongezond voedsel. Allemaal waar, maar is dit een losstaand probleem dat door ultieme lompigheid van een arrogante VVD wethouder getackeld kan worden? Zal het maatschappelijke probleem opgelost worden door één groep eruit te plukken als probleemgroep. Of is het beter om de maatschappelijke context te gaan bekijken.

Ik heb niet de pretentie om de toenemende obesitas problemen te verklaren. Welvaart is een van de oorzaken, maar ook armoede. Laat Eric van der Burg eens in zijn eigen stad kijken voor hoeveel gezinnen duurzaam èn duur voedsel niet te betalen is. Hoeveel kinderen kunnen geen lid worden van een sportclub? En voor hoeveel kinderen is de fysieke mogelijkheid om op straat te spelen al een probleem door verkeer of sociale onveiligheid. Dit zijn allemaal speerpunten die bij de VVD nimmer hoog op het prioriteitenlijstje hebben gestaan. Om de economie te stimuleren is consumptie het toverwoord. Meer, meer en nog eens meer. Balans en introspectie passen daar niet bij voor de VVD. Ik kan me zomaar voorstellen dat Eric van der Burg hele leerzame gesprekken kan voeren met zijn partijgenoot Erica Terpstra. Dit had hij moeten doen voordat hij hardwerkende en mogelijk machteloze ouders aan het kruis nagelt en etiketteert als mishandelaars. Denk eens na wethouder van der Burg en maak van de VVD niet helemaal een partij die ‘obesed’ is van obscene voorstellen.

 

Nog zo’n fijne in dit kader, PvdA-er Rob Oudkerk

artikel vanuit het Parool

Over sprakeloosid

Sprakeloos, en verhalen over die sprakeloosheid, maar ook verhalen die me sprakeloos doen staan. Kortom, over politiek, maatschappij, boeken, eigen verhalen en soms iets over mezelf. Maar verhaalt niet ieder geblogt woord over mezelf. Kortom, sprakeloos verhalen.
Dit bericht werd geplaatst in Actueel Sprakeloos en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

12 reacties op Amsterdamse VVD lanceert obsceen voorstel

  1. Appelvrouw zegt:

    Ik ben ook obees, niet voor niets een appelvrouw niet waar.
    Maar ik eet weinig ongezond voedsel. Kant en klaar producten en snelle happen zijn voor niet weggelegd, frisdranken lust ik niet. Ik ben daarom ook uit huis geplaatst.

  2. Maar er moet wel iets gebeuren. Ik heb er mijn handen vol aan om na vijf (vanzelf) magere zonen de zesde op een goed gewicht te krijgen/houden.
    Voorlopig is hij nog niet uitgegroeid in de lengte (de GGD voorspelde dat hij erg lang gaat worden), maar ondertussen al wel zwaarder dan de oudere broers. In een huishouden zonder frituur (dat ding heb ik lang geleden weggepest) Duidelijk een verschil in aanleg.

    Ik weet waar de gevaren liggen, en ben begonnen met hem er dagelijks op te wijzen. Veel meer groenten en fruit eten. De geliefde broodjes “gezond” niet kant-en-klaar kopen maar zelf maken en dan niet met En kaas En ham En ei En boter/mayonaise. Hij houdt helemaal niet van boter/mayonaise en zeker niet van de mosterd die ze er soms gratis bij doen. Dat die broodjes eigenlijk helemaal niet gezond zijn heb ik er nu ingepompt en hij maakt ze met alleen kaas en komkommer en tomaat. Nadat hij zelf op de fiets gestapt is om bij een verre bakker lekkere volkoren broodjes te halen.

    Op de lagere school heeft hij meegedaan aan een project voor jonge kinderen voor wie overgewicht dreigde. Hij was een van de dunnere exemplaren. Er waren ook drie oudere (14) veel dikkere pubermeisjes in de groep. Alle drie hadden ze een sprietig dun kleuterzusje. Deze drie moeders zaten een keer samen te praten. Hoe zielig het was voor het kleine zusje als er geen snoep/koek/chips/fris in huis was, vanwege die dikke zus. Nee, de moeders haalden het allemaal WEL in huis, want de grote zussen moesten maar leren om zich te beheersen. Natuurlijk ging dat fout.
    Ik heb het aangehoord en mijn mond gehouden. Nog steeds heb ik medelijden met die drie meiden.

    Verder was het een leuk project. De kinderen kregen ‘les’ van een gym juf, een diëtiste, en er kwam iemand die er verstand van had met ze praten over pesten en zo. Alles werd zo aangepakt dat de kinderen er lol in hadden, mijn zoon vond het leuk. Aan het eind van het project werd het met de ouders geëvalueerd. En de diëtiste vertelde hoe ze de kinderen had laten zien hoeveel klontjes suiker er in een flesje sportdrank ging. Dat had diepe indruk op ze gemaakt. Exit sportdrank bij alle kinderen in de groep en mijn zoon neemt water mee naar school.

    Probleem is dat heel veel ouders dit niet doen. Het moet wel. Waarom zou ondervoeding wel aangepakt moeten worden en overvoeden niet?

  3. Johan zegt:

    De ouders moeten letten op de voeding van hun kind en het kind heeft zelf ook een verantwoordelijkheid. Hoe jong ook. Als je leert dat je niet te veel suiker moet nemen, niet te veel fris/snoep etc. En je doet het stiekem toch. Tja …

  4. sprakeloosid zegt:

    @Johan Tuurlijk moeten ouders letten op de voeding, maar zijn ze hiertoe altijd in staat (financieel en mentaal) en belangrijker nog in mijn betoog is de achterliggende vraag. Als het op zo’n massale wijze voorkomt bij kinderen (maar ook 60 % van de volwassenen is te dik en dreigt obesed te worden) wat zegt dat over de maatschappij, de mogelijkheden en de onmogelijkheden. Dat is de vraag en niet een groep eruit plukken en op de mestkar door de stad laten rijden.
    Ter vergelijk: Wat doen we met kinderen van ouders die zeer streng gelovig zijn: of ouders van kinderen die topsport bedrijven. Is dat ook kindermishandeling of zijn de ouders daar wel bekwaam genoeg om de psychische schade binnen de perken te houden. Ik zeg maar iets, we gaan toch ook niet zeggen dat van bepaalde kerkgenootschappen we de ouders gaan aanmelden bij het steunpunt Huiselijk Geweld. De wereld zou te klein worden. De VVD heeft (samen met het CDA) het maakbaarheidsideaal van de jaren zeventig van links overgenomen, nu niet in de vorm van stimuleren, maar straffen. Als we maar straffen dat komt het wel goed. Uiteindelijk is het slechts geveinsde bezorgdheid van een gegoede burger ten behoeve van egotripperij.

  5. sprakeloosid zegt:

    @Karin, dank voor je lange epistel. Ik beweer zeker niet dat er niets aan gedaan moet worden, maar geen beschadigende symbool politiek zoals dit of in een eerder stadium Rob Oudkerk. Verder zie ook het antwoord bij Johan.

  6. sprakeloosid zegt:

    Een ander discussiepunt is, bedenk ik me nu. Wat zegt dat over het ideaalbeeld van mensen. Nu heb ik het niet over ongezond dik zijn, maar we moeten allemaal in de mal passen. Je hoort je te ontwikkelen volgens de normen van het consultatiebureau, de wethouder van Amsterdam of dus eigenlijk volgens het ideaalbeeld voor reclames. De maat wordt genomen vanuit een benepen standpunt. Koning Statistiek is de baas.

  7. sprakeloosid zegt:

    Achter de voordeur willen controleren, maar geen maatschappelijke alternatieven bieden. Het is een calvinistische belerendheid van OSM (ons soort mensen) die het goed hebben.Met de ene hand het vingertje en de andere hand op de rug, en dus niet de helpende hand bieden (of het maatschappelijke probleem bespreekbaar maken) Voor de VVD is dat natuurlijk snijden in het eigen vlees. Aan de ene kant moet de economie groeien (meer, meer, meer) en mag niet uitgegeven worden aan (mentale) armoede bestrijding. Dat kost geld en het is toch allemaal de schuld van de individu.

  8. Selma zegt:

    Je vergat de verschrikkelijke Jorritsma….
    Ouders van te dikke kinderen zouden goede begeleiding moeten krijgen van aardige diëtisten, sport-coaches, pediaters, gratis, want op kosten van Coca Cola, Mac Donalds, Unilever en al die andere gore multinationals, die ‘voedsel’ creëren dat bol staat van goedkope vetten, meel, suiker, zout, dat ze door lepe reclamepsychologen verleidelijk laten maken, ter meerdere winst van de aandeelhouders.
    O ja, en er zou op elke school van elk type kookles gegeven moeten worden.
    Nu komen kinderen van school met een kop vol weetjes maar met twee linkerhanden.

  9. Het idee om kinderen naar Zeeland te exporteren om daar de klasse te vullen vind ik ook wel bizar. Ik neem gewoon nog maar wat komkommersalade.
    Vrolijke groet

  10. blutch1 zegt:

    Waarom zou dit een overheidstaak zijn? Voorlichting lijkt me een overheidstaak, maar verder gaan mensen er zelf over. Ambtenaren of politici die zich hiermee bezig houden kunnen per omgaande afgevoerd worden. Lijkt me een zinnige bezuiniging.

Geef een reactie

