Kakelkrant van Sprakeloos 50: Onvolwassen gedrag rondom zeilmeisje Laura Dekker

Ik vind dat volwassen Nederland beroerd en onvolwassen omgaat met het zeilmeisje Laura Dekker. Om te beginnen haar ouders, want je bent niet goed in je plaat om de ambities de wereld rond te zeilen aan te jagen, te promoten en goed te keuren. Uitgaande dat Laura dit vanuit zichzelf zou willen, hetgeen ik ten zeerste betwijfel, dan stop je deze bakvissen prietpraat. Maar ik geloof niet in de authenticiteit van haar ambities.

De volgende groep onbenullen zijn de hulpverleners en justitie die dit goedgekeurd hebben. Ze mocht uiteindelijk gaan. Wat een bullshit, het kind hoort op school, zoals ieder ander kind. De leerplichtwet is er niet voor niets. Niet dat ik starheid in regels wil promoten, want ik weet dat er tienduizenden kinderen in Nederland zijn die geen volwaardig onderwijs genieten al zouden ze willen. Maar wie normaal naar school kan gaan, moet zich geen idioterie in het hoofd halen. Hoeveel jongens zouden zich niet willen verliezen in World of Warcraft, pokeren of noem maar op. Alles liever dan naar school. Hun ambities en dromen zijn niet minderwaardig ten opzichte van een zeiltochtje. Zij moeten ook gewoon naar school. Hulpverlening en rechterlijke macht hadden duidelijk moet zijn en blijven en zich niet door het hyperige gejoel van voor- en tegenstanders laten beïnvloeden. Slappe hap.

Maar het allerergste vind ik wel de berichtgeving vandaag over “het Guiness book of records”. De ouders hebben al onverantwoord gehandeld, de autoriteiten in Nederland zijn geen knip voor hun neus waard geweest en het zeilmeisje heeft haar jonge leventje in de waagschaal gelegd voor allerlei absurde ambities. En dan dit. Ze komt niet in het recordboek. Mogelijk was dat al bekend bij Laura Dekker en ik lees dat dit beleid al in 2009 is ingezet, maar het is in zicht van de haven wel zure informatie. Een kinderachtige steekspel met een kind van 16 als slachtoffer.

O ja, wat ook heel onvolwassen is, is het geouwehoer van een deel van twitterend Nederland die allerlei negatieve kwalificaties geeft aan de zeilende bakvis. Stoer hoor, kleine meisjes uitschelden. Ik zou ook niet meer in Nederland willen blijven.

Over sprakeloosid

Sprakeloos, en verhalen over die sprakeloosheid, maar ook verhalen die me sprakeloos doen staan. Kortom, over politiek, maatschappij, boeken, eigen verhalen en soms iets over mezelf. Maar verhaalt niet ieder geblogt woord over mezelf. Kortom, sprakeloos verhalen.
Dit bericht werd geplaatst in Kakelkranten en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

12 reacties op Kakelkrant van Sprakeloos 50: Onvolwassen gedrag rondom zeilmeisje Laura Dekker

  1. Frank zegt:

    Vincent, hier ben ik zo roerend mee eens…

    Slappe hap, die ouders en terecht dat die gekkigheid niet in het Guinness book of records komt…

    Groeten,
    Frank

  2. klauwkikker zegt:

    Goed verwoordt. Ik had het niet betere kunnen zeggen.

  3. Je vergat die halve gare advocaat van Laura…

    Ik sta achter de beslissing van het Guinnes book of records. Straks is er een 12-jarige met nog gekkere ouders die het ‘moet’ verbeteren.

    Laura kan tevreden zijn. Ze heeft haar zin gekregen, ze mocht weg. En ze heeft de reis volbracht, geweldig toch?
    Nee mevrouw is boos, zoals het een echte puber betaamd. Over huiswerk, what else is new.

    • Bruno zegt:

      Ik voelde eerst de behoefte om een lans te breken voor Laura, gezien de negatieve sentimenten ten opzichte van iemand die een prestatie heeft neergezet waar vele andere landen, terecht, wél enorme bewondering voor hebben.
      Een kleine blik op deze blog gaf me voldoende reden om het niet te doen.
      Door iemand voor wie de interessante dingen des levens bestaan uit koffie op de camping, het beschrijven van OV-chipkaart ervaringen tijdens een uitstapje naar Kampen en het creatief bezig zijn met ansichtkaarten in het kader van creamanische therapeutische bezigheden zal deze lans waarschijnlijk toch niet begrepen worden.
      Ieder zijn ambities en zijn leven. En voor sommigen is dat inderdaad heel simpel..

      • sprakeloosid zegt:

        De gebroken lans begrijp ik wel hoor, maar ben het er alleen niet mee eens, iedere vezel weerhoudt me trots te moeten zijn op de prestatie van de volwassenen om haar heen. Mijn blog mag dan niet interessant zijn, maar de opsomming die je geeft komt mij niet bekend voor als zijnde van mijn hand of is dusdanig misvormd om propagandistische doeleinden pro Laura of worden totaal niet begrepen. Toch dank voor de moeite.

      • Bruno zegt:

        Voor de volledigheid: ik refereerde niet aan deze blog maar aan die van van CAM van Vliet. De moeite is overigens graag gedaan.

  4. En toch vind ik het een knappe prestatie van haar, ongeacht de tegenwerpingen die je terecht opwerpt.

  5. sprakeloosid zegt:

    @ Frank Maar wel flauw om nu de PR te doen en niet aan het begin van de race.
    @ collega kikker vast wel
    @ Karin pubers blijven pubers, van afstand erg grappig en natuurlijk moet ze ageren, tegen wie had ze dat de laatste maanden kunnen doen.
    @ Johan er zijn heel veel knappe prestaties, maar een windvlaag verkeerd of een foute handeling en we hadden de media op een hele andere hype mogen betrappen. Ik kan niet oordelen of het louter kunde is geweest of ook een portie geluk.

  6. Frank zegt:

    Hmm, waarom krijg ik de reacties niet, terwijl ik dat wel aanvink?

    Anyway.. het meisje is weer terug en wil nu naar school! 😛

    • sprakeloosid zegt:

      Ik volg het al niet meer, ze wilde toch niet meer naar NL? Och ze zoekt het zich maar uit, ik ben vooral niet tegen Laura Dekker, maar twijfel aan volwassenheid bij haar en haar omgeving. Maar wie ben ik, en dat is nu een volwassen opmerking. Van dat aanvinken, ik zou niet weten hoe dat zit. Ga trouwens maar eens kijken welke richting jij opzeilt met je bus.

      • Frank zegt:

        Ik volg het ook niet, maar kijk wel naar het journaal en daar vertelde ze dat ze nu naar school wil.

        Onder de reacties staat: “Hou me op de hoogte van nieuwe reacties via e-mail” en dat werkte goed. Maar nu niet meer. Ik kan aanvinken wat ik wil, maar krijg geen mail van een nieuwe reactie… Is niet zo belangrijk, wat meer werk om jouw weblog in de gaten te houden.. 🙂

  7. Appelvrouw zegt:

    Ik weet nog dat veel jongens destijds verplicht in dienst moesten, vaak nog onder studietijd.
    En na die 2 jaar dienstplicht konden ze niet meer tegen het schoolregime.
    Laten we over Laura wel goed bedenken dat ze de toch niet aaneengesloten heeft volbracht.
    En voor de rest: als je het toch voor elkaar krijgt, op die leeftijd, om iets te doen wat je vindt dat je moet doen… krijgt ze misschien wel meer voor elkaar.
    Maar ik heb geen bewondering, voor niemand doe zoiets doet. Wie anders dan zijzelf heeft er iets aan?

Geef een reactie

